Metody badania rodziny PY-5S-MBR
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Badania nad rodziną w ujęciu ilościowym i jakościowym.
2. Konceptualizacja pojęć w badaniach nad rodziną, operacjonalizacja zmiennych, dobór wskaźników i narzędzi pomiaru oraz dobór próby.
3. Systemowe podejście do badań nad rodziną – operacjonalizacja modelu Olsona, Beaversa, MacMastera.
4. Ekologiczne i kulturowe aspekty w badaniach nad systemem rodzinnym.
5. Metody jakościowe w badaniach relacji rodzic-dziecko.
6. Metody ilościowe w badaniach relacji rodzic-dziecko.
7. Istota podejścia retrospektywnego w badaniach nad rodziną: zalety i ograniczenia metody.
8. Diagnoza relacji wewnątrzrodzinnych w specyficznych rodzinach: rodzina zrekonstruowana, samotne rodzicielstwo, rodzina wielopokoleniowa.
9. Specyfika wnioskowania na podstawie metod ilościowych i jakościowych.
10. Wykorzystanie metod eksperymentalnych do badania rodziny - możliwości i ograniczenia.
W cyklu 2022L:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu psychologii rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem metod pomiarowych - w ujęciu ilościowym i jakościowym. 1. Badania nad rodziną w ujęciu ilościowym i jakościowym. |
W cyklu 2022Ln:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu psychologii rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem metod pomiarowych - w ujęciu ilościowym i jakościowym. 1. Badania nad rodziną w ujęciu ilościowym i jakościowym. |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma wiedzę na temat znaczenia kulturowych i makrospołecznych aspektów w badaniach nad rodziną.
Zna metody badań rodziny oraz ma wiedzę na temat metodologicznej różnorodności badań nad rodziną.
Umiejętności
Student/-ka potrafi scharakteryzować podstawowe wymiary rodziny i umie je zbadać, stosując narzędzia zarówno ilościowe jak i jakościowe.
Potrafi przeprowadzić jakościowe i ilościowe badania w obszarze psychologii rodziny i adekwatnie dobrać metody i narzędzia badawcze.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma świadomość złożonego i wieloaspektowego charakteru badań nad rodziną i rozumie jego znaczenie dla profesjonalnej diagnozy systemu rodzinnego.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA PODSTAWOWA: Janicka, J., Liberska, H. (red). Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA: Janicka, J., Liberska, H. (red). Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15 godzin Ogółem - 45 godzin |
W cyklu 2022Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 12 godzin Ogółem - 42 godzin |
W cyklu 2024L:
Nakład pracy studenta: PY-5S-MBR (Metody badania rodziny): liczba punktów ECTS – 2 Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 15 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury podstawowej: 5 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury uzupełniającej: 2 godziny Liczba godzin potrzebnych do przygotowania do zajęć: 3 godziny Liczba godzin potrzebnych do stworzenia pracy zaliczeniowej (1). Przygotowanie i przeprowadzenie badania rodzinnego z wykorzystaniem metody ilościowej oraz metody projekcyjnej, dokonanie analizy wyników z badania, sporządzenie raportu z badania w formie prezentacji; 2). Sporządzenie opracowania w formie prezentacji z konceptualizacji wybranego konstruktu teoretycznego związanego z badaniami nad rodziną, 3). Sporządzenie opracowania w formie prezentacji z doborem narzędzi pomiarowych i operacjonalizacji zmiennych w odniesieniu do wybranego konstruktu teoretycznego związanego z badaniami nad rodziną): 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50 godzin (2 punkty ECTS x 25 godzin) Stosowane metody kształcenia: Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne i mini-wykład (prowadzącej), pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, analiza materiałów badawczych – praca na przykładach z raportów i artykułów naukowych, symulacje badań jakościowych (odgrywanie ról w wywiadach rodzinnych), metoda studium przypadku do analizy i interpretacji badań nad rodziną i identyfikacji zastosowanych metod, metoda projektu (przygotowanie i przeprowadzenie badania rodzinnego z wykorzystaniem metody ilościowej oraz metody projekcyjnej, dokonanie analizy wyników z badania), ćwiczenia praktyczne, metody aktywizujące, min. aktywne słuchanie, zadawanie pytań, obserwacja, itd. Formy pracy: indywidualna, grupowa. |
W cyklu 2024Ln:
Nakład pracy studenta: PY-5S-MBR (Metody badania rodziny): liczba punktów ECTS – 2 Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 15 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury podstawowej: 5 godzin Liczba godzin potrzebnych do przyswojenia treści literatury uzupełniającej: 2 godziny Liczba godzin potrzebnych do przygotowania do zajęć: 3 godziny Liczba godzin potrzebnych do stworzenia pracy zaliczeniowej (1). Przygotowanie i przeprowadzenie badania rodzinnego z wykorzystaniem metody ilościowej oraz metody projekcyjnej, dokonanie analizy wyników z badania, sporządzenie raportu z badania w formie prezentacji; 2). Sporządzenie opracowania w formie prezentacji z konceptualizacji wybranego konstruktu teoretycznego związanego z badaniami nad rodziną, 3). Sporządzenie opracowania w formie prezentacji z doborem narzędzi pomiarowych i operacjonalizacji zmiennych w odniesieniu do wybranego konstruktu teoretycznego związanego z badaniami nad rodziną): 25 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50 godzin (2 punkty ECTS x 25 godzin) Stosowane metody kształcenia: Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne i mini-wykład (prowadzącej), pogadanka, dyskusja, praca z tekstem, analiza materiałów badawczych – praca na przykładach z raportów i artykułów naukowych, symulacje badań jakościowych (odgrywanie ról w wywiadach rodzinnych), metoda studium przypadku do analizy i interpretacji badań nad rodziną i identyfikacji zastosowanych metod, metoda projektu (przygotowanie i przeprowadzenie badania rodzinnego z wykorzystaniem metody ilościowej oraz metody projekcyjnej, dokonanie analizy wyników z badania), ćwiczenia praktyczne, metody aktywizujące, min. aktywne słuchanie, zadawanie pytań, obserwacja, itd. Formy pracy: indywidualna, grupowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: