Konstruowanie programów psychoprofilaktycznych PY-5S-KPP1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Psychoprofilaktyka i psychologia uzależnień – podstawowe informacje.
2. Propagowanie zdrowego stylu życia. Higiena psychiczna i zachowania prozdrowotne.
3. Konsekwencje psychologiczne stresu i strategie radzenia sobie z nim.
4. Profilaktyka przeciwdziałania agresji i przemocy.
5. Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym.
6. Metodologia konstruowania kwestionariusza profilaktycznego.
7. Etapy konstruowania programu psychoprofilaktycznego w szkole.
8. Standardy jakości programów psychoprofilaktycznych.
9. Ewaluacja programów psychoprofilaktycznych.
10. Współpraca międzyinstytucjonalna w zakresie psychoprofilaktyki.
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Etapy konstruowania programu psychoprofilaktycznego w szkole. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna standardy profesjonalnej profilaktyki.
Wie, jak przeprowadzić ewaluację programu.
Wie, jakie instytucje wspierają szkoły w prowadzeniu oddziaływań psychoprofilaktycznych.
Umiejętności
Student/-ka jest świadomy/-a aktualnych zagrożeń oraz obszarów wymagających oddziaływań profilaktycznych.
Wie, jakimi metodami i technikami pracować, aby zapobiegać zachowaniom przemocowym, ryzykownym.
Wie, jak posługiwać się zdobytą wiedzą i potrafi zaprojektować ćwiczenia wzmacniające samoświadomość uczniów, dbałość o ich higienę psychiczną.
Potrafi prowadzić dyskusje i wykonywać zadania w grupach.
W odniesieniu do posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi zaplanować i poprowadzić rozmowę oraz zajęcia o charakterze psychoprofilaktycznym.
Kompetencje społeczne
Student/-ka odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2024Zn:
Obowiązkowa: Gaś, Z. B. (2000). Psychoprofilaktyka: Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Wydawnictwo UMCS. Dodatkowa: Korczak, J., Adamczyk, A. (red.). (2011). Propozycje szkolnej profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Fundacja Dziękuję Nie Biorę. Szczepanik, R., Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Wydawnictwo UŁ. Libiszowska-Żółtkowska, M., Ostrowska, K. (red.). (2008). Agresja w szkole: Diagnoza i profilaktyka. Wydawnictwo Difin. Portman, R. (1999). Gry i zabawy przeciwko agresji. Wydawnictwo Jedność. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: analiza programów psychoprofilaktycznych, mini-wykład, burza mózgów, praca indywidualna, praca w mini-grupach NAKŁAD PRACY STUDENTA/-KI: liczba godzin kontaktowych: 15 Liczba punktów ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: