Formowanie i dynamika grup PY-5S-FID
Kurs poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym funkcjonowania większych i małych grup społecznych, w tym grup zadaniowych. Zajęcia mają na celu rozwijanie wiedzy studentów i studentek na temat znaczenia grupy dla tożsamości człowieka (osobistej i społecznej), procesu formowania się grupy i jej rozwoju, norm grupowych, spójności grupowej, procesów podejmowania decyzji w grupach i zjawisk temu towarzyszących, przywództwa w grupie i ról grupowych oraz czynników wpływających na efektywność zadaniową grup. Ważnym elementem zajęć będzie wspólna analiza zjawisk zachodzących w różnych grupach społecznych. Aktywne uczestnictwo w kursie będzie również okazją do przyjrzenia się i analizy własnego uczestnictwa w grupach.
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Grupy: formalne, nieformalne. Podstawowe funkcje grupy.
2. Aspekty strukturalne grupy.
3. Komunikacja, koordynacja i współpraca - aspekty dynamiczne grupy.
4. Grupy zadaniowe i ich efektywność.
5. Władza, przywództwo.
6. Konflikty wewnątrz i międzygrupowe.
7. Współczesne teorie grup - podejście teorii układów złożonych.
8. Cykl życia grupy - etapy rozwoju grupy.
W cyklu 2022Z:
Opis kursu: Kurs poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym funkcjonowania większych i małych grup społecznych, w tym grup zadaniowych. Zajęcia mają na celu rozwijanie wiedzy studentów i studentek na temat znaczenia grupy dla tożsamości człowieka (osobistej i społecznej), procesu formowania się grupy i jej rozwoju, norm grupowych, spójności grupowej, procesów podejmowania decyzji w grupach i zjawisk temu towarzyszących, przywództwa w grupie i ról grupowych oraz czynników wpływających na efektywność zadaniową grup. Ważnym elementem zajęć będzie wspólna analiza zjawisk zachodzących w różnych grupach społecznych. Aktywne uczestnictwo w kursie będzie również okazją do przyjrzenia się i analizy własnego uczestnictwa w grupach. |
W cyklu 2023Z:
Opis kursu: Kurs poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym funkcjonowania większych i małych grup społecznych, w tym grup zadaniowych. Zajęcia mają na celu rozwijanie wiedzy studentów i studentek na temat znaczenia grupy dla tożsamości człowieka (osobistej i społecznej), procesu formowania się grupy i jej rozwoju, norm grupowych, spójności grupowej, procesów podejmowania decyzji w grupach i zjawisk temu towarzyszących, przywództwa w grupie i ról grupowych oraz czynników wpływających na efektywność zadaniową grup. Ważnym elementem zajęć będzie wspólna analiza zjawisk zachodzących w różnych grupach społecznych. Aktywne uczestnictwo w kursie będzie również okazją do przyjrzenia się i analizy własnego uczestnictwa w grupach. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2023Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe metody badawcze stosowane w psychologii grup społecznych.
Zna i stosuje terminologię używaną w psychologii grup.
Zna uwarunkowania i konsekwencje procesu tworzenia się grupy, wpływu wewnątrzgrupowego, efektywności grupy, różnicowania wewnątrz- i międzygrupowego.
Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych w grupie i rządzących nimi prawidłowościach (role społeczne, przywództwo, strukturacja grupy).
Zna podstawowe fakty i badania z historii psychologii grup.
Umiejętności
Student/-ka potrafi scharakteryzować podstawowe procesy grupowe.
Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii grupowej.
Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.
Potrafi prowadzić dyskusje.
Kompetencje społeczne
Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii grupowej.
Kryteria oceniania
- egzamin pisemny (test wiadomości) 50%
- analiza i ocena wykonania zadań indywidualnych i grupowych oraz analiza doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach 50%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Brown, R. (2000). Procesy grupowe. Gdańsk: GWP (rozdział 7)
Oyster, C. K. (2000). Grupy. Warszawa: Zysk i S-ka (rozdziały 1-3, 5-10)
Literatura uzupełniająca:
Drogosz, M. (2018). Podzielony umysł społeczny. Polacy po ćwierćwieczu demokracji.
Corey, M., Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej
Forgas, J.P., Williams, K.D., Wheeler, L. (2005), Umysł społeczny. Poznawcze i motywacyjne aspekty zachowań interpersonalnych (s. 325-423). Gdańsk: GWP.
Conte, R., Gilbert, N., Bonelli, G. et al. Manifesto of computational social science. Eur. Phys. J. Spec. Top. 214, 325–346 (2012). https://doi.org/10.1140/epjst/e2012-01697-8
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Brown, R. (2000). Procesy grupowe. Gdańsk: GWP (rozdział 7) Literatura uzupełniająca: Drogosz, M. (2018). Podzielony umysł społeczny. Polacy po ćwierćwieczu demokracji. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Brown, R. (2000). Procesy grupowe. Gdańsk: GWP (rozdział 7) Literatura uzupełniająca: Drogosz, M. (2018). Podzielony umysł społeczny. Polacy po ćwierćwieczu demokracji. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2022Zn:
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: Praca grupowa studentów na zajęciach, rozmowa, dyskusja, odgrywanie ról, prezentacja multimedialna w wykonaniu prowadzącą [elementy wykładu], filmiki edukacyjne z serwisu "YouTube" prezentowane przez prowadzącą, prace domowe. NAKŁAD PRACY OSOBY STUDIUJĄCEJ: Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30 godzin (1 punkt ECTS x 30 godzin) |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2023Zn:
STOSOWANE METODY KSZTAŁCENIA: Praca grupowa studentów na zajęciach, rozmowa, dyskusja, odgrywanie ról, prezentacja multimedialna w wykonaniu prowadzącą [elementy wykładu], filmiki edukacyjne z serwisu "YouTube" prezentowane przez prowadzącą, prace domowe. NAKŁAD PRACY OSOBY STUDIUJĄCEJ: Liczba godzin kontaktowych (zajęcia): 15 godzin Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30 godzin (1 punkt ECTS x 30 godzin) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: