Diagnoza psychologiczna w edukacji PY-5S-DPE
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Miejsce i rola diagnozy w procesie edukacji.
2. Prawne i merytoryczne aspekty diagnozy dziecka.
3. Podstawowe narzędzia diagnozy dzieci w wieku młodszym szkolnym i w okresie adolescencji.
4. Diagnoza gotowości szkolnej.
5. Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.
6. Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych.
7. Diagnoza problemów wychowawczych.
8. Omówienie wyników badania psychologicznego z klientem, raport z badań.
9. Standardy diagnozy w edukacji.
10. Etyka w pracy diagnosty.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma wiedzę na temat aktualnych metod diagnozy i pracy z uczniem.
Zna podstawowe aspekty prawne organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i współpracy z instytucjami zewnętrznymi.
Umiejętności
Student/-ka potrafi sformułować wnioski na temat funkcjonowania ucznia na podstawie obserwacji, wywiadu i innych źródeł informacji.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces diagnozy edukacyjnej przy wykorzystaniu aktualnej wiedzy psychologicznej.
Posiada umiejętność przygotowania (zgodnie z wiedzą psychologiczną) informacji dotyczących funkcjonowania ucznia oraz zaleceń do pracy wynikających z aktualnie występujących trudności i zaburzeń.
Potrafi opracować konspekt warsztatów psychologicznych skierowanych do grupy uczniów i nauczycieli.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi ocenić podejmowane działania cudze i własne pod względem ich profesjonalizmu i zgodności z etyką zawodu psychologa.
Potrafi ocenić potencjalne konsekwencje własnych lub cudzych działań podejmowanych w ramach pomocy psychologicznej.
Rozumie specyfikę kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania ( w zależności od wieku rozwojowego) i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: