Agresja PY-5S-AGR
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja.
2. Formy zachowań agresywnych.
3. Historyczne spojrzenie na agresję (pierwsze koncepcje powstawania zachowań agresywnych).
4. Cząstkowe koncepcje agresji: koncepcja Berkovitza (poznawczych neo-asocjacji), koncepcja skryptów Huesmanna, koncepcja Tedeschi i Felson (wpływu społecznego), koncepcja Bandury (uczenia się społecznego), koncepcja transferu pobudzenia Zillmana.
5. Meta-koncepcje agresji: model GAM, model I cubed.
6. Agresja a płeć.
7. Różnice indywidualne w tendencjach agresywnych.
8. Rozwój tendencji agresywnych (wrogości, zachowań antyspołecznych, psychopatii).
9. Agresja w różnych środowiskach: prześladowanie w szkole, mobbing w miejscu pracy, przemoc domowa, agresja na drodze, agresja w polityce.
10. Metody pomiaru agresji.
11. Eksperymentalne badania nad agresją.
W cyklu 2023L:
1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja. |
W cyklu 2023Ln:
1. Wprowadzenie do zajęć – definicje zachowań agresywnych. Agresywność. Przemoc a agresja. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna definicje prospołeczności, altruizmu, zachowań pomocnych.
Wie w jaki sposób przebiega rozwój zachowań agresywnych.
Zna mechanizmy i procesy prowadzące do zachowań agresywnych.
Potrafi wymienić i scharakteryzować najważniejsze koncepcje wyjaśniające powstawanie zachowań agresywnych.
Jest w stanie opisać czynniki indywidualne i kulturowe kształtujące zachowania agresywne.
Zna metody pomiaru zachowań agresywnych.
Umiejętności
Student/-ka umie analizować tekst naukowy, artykuł, raport z badań w języku polskim i angielskim.
Potrafi prowadzić dyskusję.
Potrafi wykonywać zadania w małych grupach.
Kompetencje społeczne
Student/-ka zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii prospołeczności.
Literatura
W cyklu 2023L:
Krahé B. (2005). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Myers, D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Psychology,53(1), 27 Tremblay, R. E., Hartup, W. W., & Archer, J. (Eds.). (2005). Developmental origins of aggression. Guilford Press. Baron, R. A., & Richardson, D. R. (2004). Human aggression. Springer Science & Business Media. Geen, R. G. (1990). Human aggression. E. D. Donnerstein (Ed.). Milton Keynes: Open University Press. DeWall, C., Anderson, C. i Bushmann B. (2011). The General Aggression Model: Theoretical Extensions to Violence. Psychology of Violence, 1, 3, 245-258. |
W cyklu 2023Ln:
Krahé B. (2005). Agresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Myers, D. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human aggression. Psychology,53(1), 27 Tremblay, R. E., Hartup, W. W., & Archer, J. (Eds.). (2005). Developmental origins of aggression. Guilford Press. Baron, R. A., & Richardson, D. R. (2004). Human aggression. Springer Science & Business Media. Geen, R. G. (1990). Human aggression. E. D. Donnerstein (Ed.). Milton Keynes: Open University Press. DeWall, C., Anderson, C. i Bushmann B. (2011). The General Aggression Model: Theoretical Extensions to Violence. Psychology of Violence, 1, 3, 245-258. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Stosowane metody kształcenia: wykłady, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach Nakład pracy: |
W cyklu 2023Ln:
Stosowane metody kształcenia: wykłady, krótkie filmy, dyskusja, praca w grupach Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: