Analiza badań społecznych PY-5S-ABS
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Dyktat średniej? Statystyki opisowe jako reprezentacja danych.
2. Reprezentatywność i manipulacja reprezentatywnością w badaniach społecznych.
3. Słupki procentowe w badaniach marketingowych (reklama, psychologia polityczna).
4. Wyciąganie wniosków na temat przyczynowości zjawisk. Eksperyment, quasi-eksperyment, badanie korelacyjne.
5. Błędy i manipulacje w badaniach jakościowych i ilościowych.
6. Słynne eksperymenty i quasi-eksperymenty oraz ich krytyczna analiza.
7. Badania sondażowe. Jak uniknąć błędnych wniosków?
8. Jak ocenić wiarygodność badania? Jak ocenić, czy badanie spełnia standardy naukowe?
9. Aspekty etyczne w badaniach z zakresu psychologii społecznej.
10. Analiza krytyczna wybranego badania z zakresu psychologii społecznej.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat stosowanych powszechnie manipulacji i błędów w procesie oceny i wyciągania wniosków z badań naukowych z zakresu psychologii społecznej.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność krytycznej analizy doniesień naukowych, identyfikacji manipulacji i najpowszechniejszych błędów dotyczących prezentacji i interpretacji wyników badań naukowych oraz umiejętność oceny wiarygodności badań.
Umie współpracować w grupie zadaniowej, efektywnie komunikuje się, argumentuje swój punkt widzenia.
Kompetencje społeczne
-
Kryteria oceniania
Prezentacja analizy krytycznej eksperymentu oraz test wiedzy
Literatura
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning.
2. King, G. (1986). How not to lie with statistics: Avoiding common mistakes in quantitative political science. American Journal of Political Science, 666-687.
3. Huff, D. (1993). How to lie with statistics. WW Norton & Company.
4. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., & Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. Journal of applied psychology, 88(5), 879.
5. Strelau, J. i Doliński, D. (red.)(2002). Psychologia podręcznik akademicki. T. 2. (rozdział: Psychologia społeczna)
W cyklu 2022L:
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. |
W cyklu 2022Ln:
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. |
W cyklu 2023L:
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. |
W cyklu 2023Ln:
1. Babbie, E. (2015). The practice of social research. Cengage Learning. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: