Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych PY-5F-SZO1
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Wprowadzenie do psychopatologii rozwojowej
2. Kryteria diagnostyczne i klasyfikacje (ICD-11, DSM-5)
3. Czynniki ryzyka w różnych okresach życia - podejście transdiagnostyczne
4. Zaburzenia wieku dziecięcego: zaburzenia neurorozwojowe (ADHD, ASD, DLD, NI, trudności w uczeniu się itd.)
4. Zaburzenia emocjonalne i lękowe u dzieci (w tym mutyzm). Tiki.
5. Zaburzenia nastroju, zachowania i tożsamości w adolescencji
6. Młoda dorosłość – zaburzenia osobowości i psychotyczne
7. Zaburzenia w średnim wieku: wypalenie, depresja, uzależnienia
8. Psychologia starzenia się i psychopatologia późnej dorosłości: otępienie
Ćwiczenia:
1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży i osób starszych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych.
Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i osób starszych.
Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i osób starszych.
Różnicuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzieży i osób starszych.
Zna podstawowe metody leczenia u dzieci, młodzieży i osób starszych.
Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia dzieci, młodzieży i osób starszych z problemami psychicznymi w Polsce.
Umiejętności
Student/-ka umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń u dzieci, młodzieży i osób starszych.
Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.
Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, rozważyć różne możliwości diagnostyczne.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest wrażliwy/-a na potrzeby osób chorujących psychicznie.
Kryteria oceniania
- Wykłady interaktywne
- Studium przypadku (case study)
- Dyskusje moderowane
- Praca w grupach
- Analiza materiałów wideo i narracji klinicznych
ZALICZENIE:
EGZAMIN - wynik egzaminu jest oceną końcową z przedmiotu. Test wyboru 18 pytań o wartości 1 pkt, zalicza 10 pkt.
ĆWICZENIA - praca grupowa, studium przypadku.
Literatura
Gałecki, P., Szulc, A (2023). Psychiatria (t.1 i 2). Edra Urban &Partner.
Sobów, T. (2010). Praktyczna psychogeriatria. Wydawnictwo Continuo.
Remberk, B. (red). (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. PZWL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: