Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych PY-5F-SZO
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Metody badania dziecka i rodziny, diagnoza
2. Krzywdzenie jako przyczyna zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży
4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm.
5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki.
6. Zaburzenia depresyjne i psychotyczne u dzieci i młodzieży
7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej.
8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych.
9. Otępienie.
Ćwiczenia:
1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych.
W cyklu 2021L:
1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa. |
W cyklu 2021Ln:
1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych.
Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych.
Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych.
Różnicuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych.
Zna podstawowe metody leczenia u dzieci, młodzież i osób starszych.
Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia dzieci, młodzieży i osób starszych z problemami psychicznymi w Polsce.
Umiejętności
Student/-ka umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń u dzieci, młodzież i osób starszych.
Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.
Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, (komentarz: zostaje bez zmian, przedmiot prowadzi psychiatra) rozważyć różne możliwości diagnostyczne.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest wrażliwy/-a na potrzeby osób chorujących psychicznie.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
Egzamin testowy
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA:
P. Gałecki, A. Szulc, Psychiatria t.1 i 2 (wybrane rozdziały), Edra Urban &Partner, Wrocław 2023
Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010
Barbara Remberk, Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa 2020
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Hales R., Yudofsky S., Gabbard G. Psychiatria, MediPage, Warszawa 2010
Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006
Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013
Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.
W cyklu 2021L:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2021Ln:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
wykład - 15 godzin |
W cyklu 2022Ln:
wykład - 15 godzin |
W cyklu 2023L:
wykład - 15 godzin |
W cyklu 2023Ln:
wykład - 15 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: