Statystyka PY-5F-STA
WYKŁAD
I. Omówienie spraw organizacyjnych (program, literatura, warunki zaliczenia). Elementy teorii pomiaru i skalowania. Skale pomiarowe.
Statystyki opisowe dla danych surowych. Miary: tendencji centralnej, rozproszenia, asymetrii i kurtozy i ich własności.
II. Standaryzacja zmiennej losowej. Rozkład normalny i jego własności. Przegląd rozkładów zmiennych losowych
(dyskretnych: dwupunktowy, dwumianowy, równomierny i ciągłych: jednostajny, normalny, t Studenta, Chi kwadrat, F Fishera). Tablice
statystyczne.
III. Metody i testy statystyczne: Elementy teorii estymacji: parametry a statystyki i estymatory. Własności estymatorów. Estymacja punktowa vs estymacja przedziałowa.
- Wnioskowanie statystyczne: Hipoteza badawcza a hipotezy statystyczne. - Ogólna postać testu statystycznego. Błędy I i II rodzaju.
Istotność statystyk testu. Testy wartości oczekiwanej, trzy modele (w tym: test t Studenta dla jednej próby). Test t Studenta dla
prób zależnych.
- Test chi-kwadrat niezależności zmiennych losowych. Testy t Studenta dla prób niezależnych,
- Korelacja liniowa (r Pearsona) i model regresji prostej.
- Ogólny przegląd modeli analizy wariancji. Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA). Porównania międzygrupowe post-hoc, wybrane testy nieparametryczne.
W cyklu 2023L:
WYKŁAD |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka wie, jak połączyć wiedzę metodologiczną ze statystyczną w ramach stosowania miar i testów statystycznych adekwatnych do postawionych hipotez oraz do zastosowanych operacjonalizacji tych hipotez (skal pomiarowych badanych zmiennych).
Zna pojęcia rozkładu wyników jednej zmiennej oraz rozumie jego postać tabelaryczną i graficzną.
Zna pojęcia parametrów (miar opisowych) rozkładów jednej zmiennej (parametry tendencji centralnej, rozrzutu, kształtu) adekwatnych do stosowanych skal pomiarowych.
Zna pojęcia rozkładu wielu zmiennych oraz rozumie jego postać tabelaryczną i graficzną.
Zna pojęcia parametrów (miar opisowych) zależności stochastycznej i statystycznej (parametry zależności modalnych, median, średnich, zależności liniowych), adekwatnych do postawionych hipotez i stosowanych skal pomiarowych.
Rozumie różnicę pomiędzy statystyką opisową i indukcyjną (wnioskowaniem statystycznym) w kontekście estymacji wartości zmiennych oraz weryfikowania hipotez.
Zna podstawowe estymacje parametrów rozkładu jednej zmiennej adekwatnych do stosowanych skal pomiarowych oraz właściwości próby.
Zna podstawowe estymacje parametrów zależności, adekwatne do stosowanych skal pomiarowych oraz właściwości próby.
Zna podstawowe testy sprawdzające istotność parametrów zależności, adekwatne do stosowanych skal pomiarowych oraz właściwości próby.
Umiejętności
Student/-ka umie analizować doniesienia badawcze w kontekście analizy danych, użytych miar i ich testowania.
Umie w swojej własnej pracy badawczej dopasować odpowiednią procedurę statystyczną do konkretnego problemu badawczego i konkretnego sposobu operacjonalizacji tych hipotez.
Umie zawrzeć wnioski ze statystycznej analizy danych w ramach raportu badawczego.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma naukowy, krytyczny stosunek do lektury doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin
Ćwiczenia - kolokwia, praca podczas zajęć, aktywny udział w zajęciach
Literatura
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL.
King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszane na wykładzie)
W cyklu 2020L:
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. |
W cyklu 2020Ln:
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. |
W cyklu 2021L:
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. |
W cyklu 2021Ln:
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. |
W cyklu 2022L:
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. |
W cyklu 2022Ln:
Francuz, P., & Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo KUL. |
W cyklu 2023L:
Rekomendowana literatura stanowi literaturę kompleksową, z której studenci mogą dokonać wyboru. Aczel, A. D., Sounderpandian, J. (2017). Statystyka w zarządzaniu. PWN. |
W cyklu 2023Ln:
Rekomendowana literatura stanowi literaturę kompleksową, z której studenci mogą dokonać wyboru. Aczel, A. D., Sounderpandian, J. (2017). Statystyka w zarządzaniu. PWN. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Wykład - egzamin |
W cyklu 2020Ln:
Wykład - egzamin |
W cyklu 2021L:
Wykład - egzamin |
W cyklu 2021Ln:
Wykład - egzamin |
W cyklu 2022L:
Wykład - egzamin |
W cyklu 2022Ln:
Wykład - egzamin |
W cyklu 2023L:
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne. Wykład - egzamin |
W cyklu 2023Ln:
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, zadania praktyczne. Wykład - egzamin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: