Statystyka w pracy badawczej i analiza danych PY-5F-SPB
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Planowanie badań – podstawowe błędy w fazie planowania i zbierania danych (konstrukt teoretyczny i wskaźniki, skale pomiarowe, własności psychometryczne narzędzi, dobór próby, badania korelacyjne vs eksperymentalne a pytania i metody badawcze).
2. Konsekwencje złamania założeń; metody normalizacji rozkładów skośnych, bootstrapping.
3. Poszukiwanie związku pomiędzy zmiennymi – porównywanie grup (testy parametryczne – analiza wariancji jedno- i dwuczynnikowa, z powtarzanymi pomiarami i wielozmiennowa, analiza z kowariantem, sprawdzeniem założeń i transformacje normalizujące rozkład skośny). Analiza przykładowych badań. Korzyści versus straty związane z wykorzystywaniem analizy wariancji.
4. Poszukiwanie związku liniowego pomiędzy zmiennymi – wielozmianowa analiza regresji liniowej, praktyczne różnice pomiędzy metodami hierarchiczną i krokową.
5. Testowanie hipotez oraz ocena wielkości efektów w szacowaniu dobroci dopasowania modelu.
6. Zastosowanie regresji w poszukiwaniu mediatorów. Mediacja całkowita. Mediacja częściowa.
7. Moderacja (zastosowanie w regresji i/ lub PROCESS Hayes’a).
8. Analiza korzyści jak i ograniczeń układu czynnikowego i analiz liniowych. Charakterystyka zastosowania (modyfikacja wniosków).
W cyklu 2022Z:
1. Planowanie badań – etapy procesu badawczego, podstawowe trudności w fazie planowania i zbierania danych (konstrukt teoretyczny i wskaźniki, skale pomiarowe, własności psychometryczne narzędzi, dobór próby, badania korelacyjne vs eksperymentalne a pytania i metody badawcze). Sposoby zbierania danych (PAPI, CAPI, CATI, CAWI). |
W cyklu 2022Zn:
1. Planowanie badań – etapy procesu badawczego, podstawowe trudności w fazie planowania i zbierania danych (konstrukt teoretyczny i wskaźniki, skale pomiarowe, własności psychometryczne narzędzi, dobór próby, badania korelacyjne vs eksperymentalne a pytania i metody badawcze). Sposoby zbierania danych (PAPI, CAPI, CATI, CAWI). |
W cyklu 2023Z:
Część 1: praktyczne przypomnienie (z wykorzystaniem pakietu IBM SPSS) podstawowych analiz statystycznych (statystyki opisowe, tabele krzyżowei test niezależności zmiennych, porównywanie średnich (testy t i ich nieparametryczne odpowiedniki, jedno i dwuczynnikowa analiza wariancji w schematach międzygrupowychm i wrewnątrzgrupowym, modele regresji liniowej, modele z moderatorem/mediatorem) |
W cyklu 2023Zn:
1. Informacje wprowadzające. Struktura tekstów empirycznych. |
W cyklu 2024Zn:
1. Informacje wprowadzające. Struktura tekstów empirycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna zaawansowane zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych.
Charakteryzuje założenia i wymagania stawiane danym empirycznym poddawanym analizom wielozmiennowym i zna sposoby transformacji danych w celu normalizacji rozkładu i możliwości porównywania grup nierównolicznych.
Zna wybrane wielozmiennowe metody analizy danych i różnicuje ich zastosowania w stosunku do postawionego problemu badawczego, co pozwala na poszerzanie i rozbudowę postawionego pytania badawcze o dane uzyskane z różnorodnych analiz.
Wie, na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy danych w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne).
Zna prawidłowy zapis (zgodny ze standardami APA) i zasadność wszystkich elementów zapisu (wielkości statystyki, stopni swobody, poziomu istotności, miary wielkości efektu itd.).
Umiejętności
Student/-ka dobiera odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, weryfikuje założenia, przeprowadza analizę w programie statystycznym, interpretuje wyniki w sposób poprawny i krytyczny, stosuje zapis zgodny ze standardami APA.
Ocenia konsekwencje odstępstwa od założeń.
Wykorzystuje znajomość analiz do weryfikacji szczegółowych związków pomiędzy zmiennymi (np. mediacyjnych i moderacyjnych).
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma krytyczny stosunek do lektury doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.
Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych.
Kryteria oceniania
Raport, prace domowe, dyskusja
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bedyńska, S. & Cypryańska M. (red.). (2013). Drogowskaz statystyczny 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Bedyńska, S. & Cypryańska M. (red.). (2013). Drogowskaz statystyczny 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Bedyńska S. & Książek M. (red.) (2012) Drogowskaz statystyczny 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maison D. & Noga-Bogomilski A. (red.) (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody kształcenia: warsztaty, prezentacje |
W cyklu 2022Zn:
Stosowane metody kształcenia: warsztaty, prezentacje |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, praca nad gotowymi bazami danych, opracowanie wyników badań i analiza hipotez w małych grupach. Nakład pracy studenta - 4 punkty ECTS: - 30 godzin pracy w trakcie zajęć |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, praca nad gotowymi bazami danych, opracowanie wyników badań i analiza hipotez w małych grupach. Nakład pracy studenta - 4 punkty ECTS: - 30 godzin pracy w trakcie zajęć |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: