Standardy diagnozy psychologicznej PY-5F-SDP
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Pojęcie i przedmiot diagnozowania.
2. Myślenie potoczne a diagnostyczne.
3. Zapotrzebowanie na psychologiczną diagnozę kliniczną – perspektywa klienta/pacjenta – osoby dorosłej, dziecka, psychologa, innych specjalistów.
4. Podstawowe założenia studium przypadku, diagnozowanie jako sytuacja komunikacyjna.
5. Diagnozowanie jako sytuacja społeczna – oczekiwania i obawy ze strony osoby badanej.
6. Specyfika diagnozy dziecka i adolescenta.
7. Rodzaje i sposoby uzyskiwania danych potrzebnych dla przeprowadzenia diagnozy.
8. Podstawowe rodzaje diagnozy.
9. Warunki poprawności sporządzania diagnozy.
10. Diagnozowanie a testowanie.
11. Pomiar w psychologii.
12. Profesjonalne kompetencje konieczne do przeprowadzania diagnozy.
13. Proces diagnozy: etap formułowania pytań diagnostycznych na podstawie uzyskanych informacji od badanego i/ lub z dodatkowych źródeł (rodzic, współmałżonek, pedagog szkolny), etap formułowania hipotez wstępnych i ich weryfikacji, dobór narzędzi diagnostycznych, etap interpretacji uzyskanych danych - integracja informacji, wnioskowanie, analiza, pisemne opracowanie wyników diagnozy, zalecenia, sposób informowania o wynikach diagnozy różnych odbiorców.
14. Podstawowe typy technik diagnostycznych i ich użyteczność dla diagnozy; ilościowy i jakościowy opis zachowań.
15. Charakterystyka wskaźników diagnostycznych.
16. Kryteria poprawności interpretacji.
17. Teoretyczne podstawy metod diagnostycznych i ich konsekwencje dla formułowania wniosków diagnostycznych.
18. Prognozowanie na podstawie diagnozy psychologicznej – rozwoju, trwałości zachowań, możliwości zmiany.
19. Możliwości i ograniczenia diagnozy.
20. Etyczne problemy diagnozowania.
W cyklu 2021L:
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
W cyklu 2021Ln:
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
W cyklu 2022L:
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
W cyklu 2022Ln:
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
W cyklu 2023L:
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
W cyklu 2023Ln:
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
W cyklu 2024L:
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
W cyklu 2024Ln:
Treści omawiane na kursie: 1. Wprowadzenie w problematykę standardów diagnozy psychologicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnozy psychologicznej. 3. Metody diagnostyczne 4. Wywiad jako badanie i spotkanie. 5. Kompetencje diagnostyczne. 6. Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 7. Praktyczne aspekty diagnozy psychologicznej. 8. Egzamin |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe pojęcia diagnozy psychologicznej, sposoby uzyskiwania danych potrzebnych dla przeprowadzenia diagnozy oraz warunki poprawności sporządzania diagnozy.
Zna podstawowe rodzaje diagnozy psychologicznej.
Zna specyfikę diagnozy dziecka, adolescenta i osoby dorosłej.
Zna zasady etyczne dotyczące procesu diagnozy oraz możliwości i ograniczenia diagnozy psychologicznej.
Umiejętności
Student/-ka rozumie diagnozę psychologiczną w kontekście sytuacji społecznej osoby badanej - jej oczekiwań i obaw.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest zdolny/-a do rozpoznawania etycznych problemów związanych z sytuacją diagnozy psychologicznej.
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie i literaturę obowiązkową.
Kryteria oceniania:
3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)
3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)
4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)
4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)
5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura:
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.
Literatura dodatkowa / uzupełniająca:
Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.
Paluchowski, W., J. (2006). Diagnoza psychologiczna. Warszawa: Scholar.
W cyklu 2021L:
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2022L:
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2022Ln:
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2023L:
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2024L:
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
W cyklu 2024Ln:
Literatura: Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Literatura dodatkowa / uzupełniająca: Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie i literaturę obowiązkową. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2021Ln:
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie i literaturę obowiązkową. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2022L:
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie i literaturę obowiązkową. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2022Ln:
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie i literaturę obowiązkową. Kryteria oceniania: |
W cyklu 2023L:
50 godzin pracy studenta, w tym |
W cyklu 2023Ln:
50 godzin pracy studenta, w tym |
W cyklu 2024L:
50 godzin pracy studenta, w tym |
W cyklu 2024Ln:
50 godzin pracy studenta, w tym |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: