Psychologia różnic indywidualnych PY-5F-PRI
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Historyczne podwaliny psychologii różnic indywidualnych.
2. Podstawowe kategorie służące do opisu różnic indywidualnych.
3. Pomiar testowy w psychologii różnic indywidualnych – rzetelność pomiaru.
4. Pomiar testowy w psychologii różnic indywidualnych – trafność pomiaru.
5. Temperament u dzieci.
6. Regulacyjna Teoria Temperamentu Jana Strelaua.
7. Osobowość jako zespół cech - Trzy Superczynniki Osobowości H. J. Eysencka.
8. Osobowość jako zespół cech - Model Wielkiej Piątki.
9. Pojęcie inteligencji. Struktura inteligencji.
10. Poznawcze i biologiczne mechanizmy inteligencji.
11. Adaptacyjna rola inteligencji. Znaczenie czynników psychospołecznych dla kształtowania inteligencji (rola edukacji w kształtowaniu odpowiedzialności za przyszłość świata i społeczeństwa).
12. Różnice indywidualne a różnice kulturowe. Problem kulturowej adaptacji testów psychologicznych.
13. Pojęcie stylu w psychologii różnic indywidualnych.
14. Różnice indywidualne wobec zasady równości społecznej - sylogizm Herrnsteina; efekt Flynna; sprawiedliwość genotypu.
15. Dziedziczność czy środowisko – źródła różnic indywidualnych. Krótkie wprowadzenie do genetyki zachowania.
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie. Ogólne zasady diagnozy różnic indywidualnych. Wymagania stawiane testom. Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego.
2. Kwestie etyczne związane z diagnozą testową – prawa osoby badanej i obowiązki psychologa. Testy a prawo polskie. Społeczny kontekst wykorzystania testów w diagnozie. Obszary stosowania testów.
3. Diagnoza podstawowych właściwości układu nerwowego: Kwestionariusz PTS.
4. Skale ocen na przykładzie kwestionariusza EAS Bussa i Plomina dla dzieci (wersja dla nauczycieli i rodziców) oraz dla dorosłych.
5. Kwestionariusz EPQ-R.
6. Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu (wersja zrewidowana).
7. Diagnoza Wielkiej Piątki – Inwentarz NEO – FFI.
8. Style radzenia sobie ze stresem – kwestionariusz CISS.
9. Test Matryc Ravena.
10. Autodiagnoza z wykorzystaniem baterii testów APIS – Z. Omówienie baterii testów
APIS – Z.
11. Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych. Procedura badania WAIS-R(PL).
Przedmiot pomiaru poszczególnych skal WAIS-R(PL). Skala Słowna i Bezsłowna WAIS-R(PL).
Obiektywność WAIS – R(PL) – próby oceny protokołu z badania.
12. Diagnoza inteligencji emocjonalnej – skale INTE i SIE-T.
W cyklu 2020L:
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech oraz inteligencją. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. W ramach wykładu poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. |
W cyklu 2020Ln:
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech oraz inteligencją. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. W ramach wykładu poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Ln:
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech oraz inteligencją. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. W ramach wykładu poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. |
W cyklu 2022Ln:
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech, inteligencją oraz stylami poznawczymi. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. Poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
W cyklu 2023Ln:
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech, inteligencją oraz stylami poznawczymi. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. Poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
W cyklu 2024Ln:
Wykład poświęcony będzie prezentacji dorobku teoretycznego i empirycznego psychologii różnic indywidualnych. Rozważania koncentrować się będą wokół kwestii związanych z temperamentem, osobowością w kontekście teorii cech, inteligencją oraz stylami poznawczymi. Omówione zostaną także podstawy genetyki zachowania jako dyscypliny badającej uwarunkowania środowiskowe i genetyczne różnic indywidualnych. Poruszone zostaną również kluczowe problemy testowej diagnozy różnic indywidualnych – rzetelności i trafności pomiaru oraz kulturowej adaptacji narzędzi. WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka potrafi umiejscowić psychologię różnic indywidualnych wśród subdyscyplin psychologii, w szczególności rozumie związki między psychologią różnic indywidualnych i psychometrią.
Zna historyczne uwarunkowania rozwoju psychologii różnic oraz współczesne kierunki rozwoju subdyscypliny.
Potrafi scharakteryzować pojęcia temperamentu, osobowości i inteligencji oraz ich strukturę, zna główne teorie temperamentu, osobowości i inteligencji.
Rozumie biologiczne, środowiskowe i społeczne uwarunkowania różnic indywidualnych oraz zna podstawy genetyki zachowania.
Zna przykładowe narzędzia standardowe wykorzystywane do diagnozy intelektu i osobowości, zarówno u dzieci jak i u dorosłych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi posłużyć się wiedzą o parametrach psychometrycznych testów psychologicznych do oceny jakości konkretnego narzędzia standardowego.
Potrafi przeprowadzić badanie osobowości i inteligencji z wykorzystaniem standardowego testu psychologicznego.
Umie właściwie zinterpretować wyniki uzyskane w teście – zarówno w aspekcie ilościowym, jak i jakościowym.
Potrafi zaprezentować wyniki uzyskane w diagnozie indywidualnej z wykorzystaniem standardowych narzędzi w formie syntetycznego, pisemnego raportu.
Potrafi we właściwy sposób, po uzyskaniu świadomej zgody, zawrzeć kontrakt z pełnoletnią osobą badaną.
Kompetencje społeczne
Zna i stosuje w praktyce zasady etyczne wymagane w diagnozie.
Umie udzielić osobie badanej informacji zwrotnej o uzyskanych wynikach.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład, prezentacja, prezentacje za pomocą internetu, analiza przypadków, prezentacja przypadków za pomocą urządzeń do komunikacji zdalnej, dyskusja dotycząca przypadków, analiza materiałów przesłanych za pomocą aplikacji mc teams, analiza artykułów naukowych
Literatura
Psychologia różnic indywidualnych(2002) Jan Strelau
Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (str. 21-29, 116-126, 133-163, 193-232).
Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press.
Stemplewska – Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
W cyklu 2020L:
J. Strelau (2001)Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2020Ln:
J. Strelau (2002)Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2021Ln:
J. Strelau (2002)Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
W cyklu 2022Ln:
Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Dodatkowo: Podręczniki do omawianych na ćwiczeniach narzędzi. |
W cyklu 2023Ln:
Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Fronczyk, K. (red.). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Dodatkowo: Podręczniki do omawianych na ćwiczeniach narzędzi. |
W cyklu 2024Ln:
Podstawowa: Dodatkowo: Podręczniki do omawianych na ćwiczeniach narzędzi. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA dyskusje, prace w grupach, prezentacje multimedialne, analiza literatury, wykład. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 60 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury, lektura podręczników do omawianych narzędzi - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 45 Przygotowanie diagnoz - 30 Zajęcia odbywają się w zespole w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adecb4a8c9e1c473092ae011290da3045%40thread.tacv2/conversations?groupId=74749f49-0e3b-4191-934e-aaccc8012f42&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Szczegółowy sylabus poszczególnych spotkań jest dostępny tamże |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, prezentacja, prezentacje za pomocą internetu, analiza przypadków, prezentacja przypadków za pomocą urządzeń do komunikacji zdalnej, dyskusja dotycząca przypadków, analiza materiałów przesłanych przez aplikację teams. Zajęcia odbywają się w zespole w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a285d12938ec742ea986eed45420e3c3c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=45415676-c8e4-4acb-8da7-208dfef799e8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: Wykład 15; Ćwiczenia 30 Przygotowanie do zaliczenia: 105 Łączna liczba godzin aktywności: 150 LICZBA ECTS: 6 |
W cyklu 2022Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: Wykład 15; Ćwiczenia 30 Przygotowanie do zaliczenia: 105 Łączna liczba godzin aktywności: 150 LICZBA ECTS: 6 |
W cyklu 2023Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: Wykład 15; Ćwiczenia 30 Przygotowanie do zaliczenia: 105 Łączna liczba godzin aktywności: 150 LICZBA ECTS: 6 Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, autodiagnoza, studium przypadku, analiza tekstów naukowych, metoda ćwiczebna, praca z podręcznikami testowymi i kluczami |
W cyklu 2024Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTA: METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: