Podstawy psychologii PY-5F-PPY
TREŚCI PROGRAMOWE
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci;
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE - zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE - zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE - zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE - zagadnienia poruszane na wykładzie i ćwiczeniach |
W cyklu 2022Z:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
W cyklu 2022Zn:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
W cyklu 2023Zn:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
W cyklu 2024Z:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
W cyklu 2024Zn:
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę o przedmiocie psychologii jako nauki.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii.
Posiada wiedzę o kierunkach psychologicznych i ich historycznych uwarunkowaniach.
Zna, na poziomie podstawowym, metody badań stosowanych w psychologii.
Umiejętności
Student/-ka potrafi posługiwać się terminologią psychologiczną, charakteryzować podstawowe procesy psychiczne oraz posługiwać się wiedzą o zjawiskach psychicznych w wyjaśnianiu elementarnych zachowań (zjawisk) indywidualnych i społecznych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma pozytywne nastawienie do zdobywania wiedzy z zakresu psychologii.
Kryteria oceniania
Podstawy psychologii PY-5F-PPY
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład, prezentacja multimedialna, studia przypaktów, dyskusja
NAKŁADY PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe: 60 godzin
Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się: 80 godzin
Łączna liczba godzin aktywności: 140 godzin
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Egzamin - test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie
Kryteria oceniania:
3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)
3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)
4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)
4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)
5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)
LICZBA PUNKTÓW ECTS: 8
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN
Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL.
Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN.
Literatura poszerzająca:
Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda.
Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN
Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW.
Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN.
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis.
Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis.
Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród.
Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN.
Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls.
Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas.
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. |
W cyklu 2022Zn:
Podstawowa: |
W cyklu 2023Zn:
Podstawowa: |
W cyklu 2024Z:
Podstawowa: |
W cyklu 2024Zn:
Podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do zespołu w aplikacji Teams - wykład dla studentów i studentów I roku Psychologii (tryb stacjonarny) Linki do zespołów odpowiadających grupom ćwiczeniowym (dodatkowo w zakładkach grup) Grupa 1 - poniedziałki, 13 30 - 15 00, mgr Marta Rutkowska Grupa nr 2, poniedziałek, godz. 13:30 , mgr Joanna Sikora, https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7dfc506994ec4690a83f38f9091c316c%40thread.tacv2/conversations?groupId=70794165-152c-44b7-9788-9bebd54221f5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3 - poniedziałki 15 20 - 16 55, mgr Marta Rutkowska Grupa nr 4, poniedziałek, godz. 15:20, mgr Joanna Sikora, https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a66dc0670fa42418eaf14e7e59a82f9f5%40thread.tacv2/conversations?groupId=e6b70a0f-50e2-46c2-b899-764cd4a95cb1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 5 - poniedziałki 11 40 - 13 10, mgr Marta Rutkowska Grupa nr 6, poniedziałek, godz. 11:40, mgr Joanna Sikora, https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af8a80f256e4e47d09cf19f358409d558%40thread.tacv2/conversations?groupId=16c38a55-270d-4ef5-b9fa-8432789d9d14&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line, w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, wykład, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki (wykład i ćwiczenia): |
W cyklu 2020Zn:
Link do zespołu w aplikacji Teams - wykład dla studentów i studentów I roku Psychologii (tryb niestacjonarny) Linki do zespołów odpowiadających grupom ćwiczeniowym (dodatkowo w zakładkach grup) Grupa 2 (mgr Marta Rutkowska): Grupa 3 (mgr Marta Rutkowska): Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line, w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, wykład, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki (wykład i ćwiczenia): |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line, w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, wykład, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki (wykład i ćwiczenia): |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: Zajęcia będą prowadzone on-line, w czasie synchronicznym. Materiały do zajęć będą sukcesywnie umieszczane w plikach grupy utworzonej w aplikacji Teams. Zajęcia będą prowadzone za pomocą metod podawczych i aktywizujących (prezentacja multimedialna, wykład, mini-wykład, dyskusja w małych grupach, analizy przypadków, prace indywidualne, prace w małych grupach, fragmenty filmów). Nakład pracy studenta/studentki (wykład i ćwiczenia): |
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁADY PRACY STUDENTA: SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 8 |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁADY PRACY STUDENTA: SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: LICZBA PUNKTÓW ECTS: 8 |
W cyklu 2023Zn:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne, ćwiczenia Nakład pracy studenta (wykład i ćwiczenia): |
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne, ćwiczenia Nakład pracy studenta (wykład i ćwiczenia): |
W cyklu 2024Zn:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne, ćwiczenia Nakład pracy studenta (wykład i ćwiczenia): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: