Psychospołeczne aspekty zdarzeń traumatycznych PY-5F-PAZ
Podczas zajęć analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym i zaburzeń współwystępujących. Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum.
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Analiza psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych dla życia i funkcjonowania zarówno pojedynczych osób, jak i całych społeczności.
2. Elementy diagnozy zaburzeń po traumie.
3. Socjoekonomiczne, osobowościowe i kontekstualne czynniki ryzyka wystąpienia lub/i nasilenia objawów potraumatycznych.
4. Podstawy pomocy psychologicznej osobom doświadczającym traumy. Rodzaje pomocy i jej skuteczność.
5. Rola systemów wsparcia społecznego i instytucjonalnego w radzeniu sobie ze skutkami doświadczeń traumatycznych.
6. Pozytywne następstwa doświadczeń kryzysowych - wzrost potraumatyczny.
W cyklu 2023L:
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: |
W cyklu 2023Ln:
Założeniem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania psychologicznych konsekwencji zdarzeń traumatycznych wraz z uwarunkowaniami powstawania zaburzeń po stresie traumatycznym. Podejmowane w trakcie zajęć tematy to przede wszystkim: |
W cyklu 2024L:
Podczas zajęć analizowane są zarówno kryteria diagnostyczne, jak i czynniki pojawienia się bądź nasilenia objawów po stresie traumatycznym i zaburzeń współwystępujących. Studenci poznają także formy pomocy osobom doświadczającym skutków traum. |
W cyklu 2024Ln:
|
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę na temat skutków zdarzeń traumatycznych zarówno dla jednostek, jak i całych społeczności.
Ma wiedzę o wpływie zdarzeń traumatycznych na więzi społeczne i dynamice tego wpływu w czasie.
Umiejętności
Student/-ka potrafi sprawnie porozumiewać się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z wykorzystaniem naukowej terminologii oraz różnych kanałów i technik komunikacyjnych, jak również prowadzić debatę na tematy specjalistyczne w odniesieniu do skutków zdarzeń traumatycznych.
Potrafi zaplanować debrifing po zdarzeniu traumatycznym.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie specyfikę kontaktu zarówno z dzieckiem, jak i osobą dorosłą, która doświadczyła zdarzenia traumatycznego.
Kryteria oceniania
Realizacja projektu grupowego zaliczanego na ocenę.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Strelau, B. Zawadzki, M. Kaczmarek (2009): Psychiczne konsekwencje traumy – uwarunkowania i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Strelau, J. (red.), (2004). Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk. GWP
Zdankiewicz – Ścigała, E. i Przybylska, M. (2002). Trauma. Proces i diagnoza. Mechanizmy psychofizjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Literatura uzupełniająca:
Briere, J. i Scott, C. (2010). Podstawy terapii traumy. Diagnoza i metody terapeutyczne. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie analizy studium przypadku opracowanego w grupie |
W cyklu 2023Ln:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie analizy studium przypadku opracowanego w grupie |
W cyklu 2024L:
1) Stosowane metody kształcenia: prezentacja zagadnień, omawianie kryteriów, dyskusja, dialog, przykłady filmowe, praca z tekstem. Prezentacje projektów grupowych w temacie omawianych zagadnień. 2) Nakład pracy osoby studiującej, czyli szacowany czas niezbędny do zrealizowania projektu grupowego to ok. 10 h. |
W cyklu 2024Ln:
1) Stosowane metody kształcenia: prezentacja zagadnień, omawianie kryteriów, dyskusja, dialog, przykłady filmowe, praca z tekstem. Prezentacje projektów grupowych w temacie omawianych zagadnień. 2) Nakład pracy osoby studiującej, czyli szacowany czas niezbędny do zrealizowania projektu grupowego to ok. 10 h. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: