Narzędzia diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego PY-5F-NDC1
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne.
2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne.
3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości.
4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości.
5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu.
6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości.
7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości.
8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony.
9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka.
10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości.
11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości.
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego.
2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu.
3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego.
4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu).
6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych.
Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości).
7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania).
8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych).
9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL.
11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym?
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Wprowadzenie do problematyki diagnozy osobowości człowieka dorosłego - rys historyczny, podstawy teoretyczne, współczesne modele, zastosowania praktyczne. 2. Procedury diagnostyczne - techniki samoopisowe, wywiad, obserwacja, techniki swobodne, techniki projekcyjne. 3. Dobór narzędzi diagnostycznych ze względu na teorię osobowości. 4. Postępowanie diagnostyczne dla poszczególnych domen osobowości. 5. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 6. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. 7. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. 8. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. 9. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. 10. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. 2. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. 3. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. 4. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT. Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu). 6. Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości). 7. Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania). 8. Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych). 9. Wstępne omówienie listy przymiotnikowej ACL. Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Omówienie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy ACL. 11. Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dorosłych oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały.
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych konstruktów teoretycznych z zakresu diagnozy psychologicznej.
Zna podstawowe paradygmaty diagnozy psychologicznej.
Umiejętności
Student/-ka umie zaplanować przebieg badania, dobierając odpowiednie narzędzia do informacji, które chce uzyskać na temat danej osoby.
Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań na poziomie analizy ilościowej i jakościowej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka korzysta z narzędzi diagnozy zgodnie z obowiązującymi wytycznymi środowiska zawodowego psychologów dotyczącymi etyki zawodowej.
Posługuje się narzędziami diagnostycznymi w sposób kompetentny, tzn. umiejętnie dobiera narzędzia do potrzeb diagnostycznych i stosuje je zgodnie ze standardami obowiązującymi w postępowaniu diagnostycznym.
Literatura
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2024Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: