Metodologia badań psychologicznych PY-5F-MBP
TREŚCI PROGRAMOWE
I. Podstawy - psychologia jako nauka.
Różnice pomiędzy wnioskowaniem naukowym a potocznym. Wewnętrzne i zewnętrzne cele nauki. Falsyfikacja hipotez. Model poznania naukowego – indukcja vs dedukcja.
II. Struktura procesu badawczego.
Kolejne etapy procesu badawczego i odzwierciedlenie procesu w strukturze pracy badawczej. Formułowanie poprawnych hipotez – cechy dobrej hipotezy. Ogólność vs szczegółowość, kierunkowość vs niekierunkowość hipotez. Zmienne zależne a niezależne raz jeszcze. Etyka badań psychologicznych.
III. Zmienne; skale pomiarowe; operacjonalizacja zmiennych (wskaźniki).
Zmienne zależne a niezależne. Czym jest zmienna teoretyczna i dlaczego nie wystarcza ona do rozpoczęcia badania? Zmienne uboczne oraz zakłócające - sposoby ich kontroli. Interakcyjny wpływ kilku zmiennych niezależnych na zmienną zależną. Różnice pomiędzy skalami – możliwości porównań i przekształceń. Czym jest wskaźnik, czyli o tym, jak mierzyć interesujące nas zmienne. Hipotezy teoretyczne a hipotezy operacyjne. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających, skale pomiarowe, poprawne stawianie hipotez badawczych. Operacjonalizacja zmiennych – pierwszy krok do rozpoczęcia badania. Krótko o podziale Nowaka: wskaźniki empiryczne, definicyjne, inferencyjne. Moc rozdzielcza wskaźników. Hipoteza teoretyczna a hipoteza operacyjna.
VI. Schematy badawcze.
Model korelacyjny a eksperymentalny – podobieństwa i różnice, ograniczenia wniosków. „Plan grup naturalnych”/„quasi-eksperyment”, czyli korelacyjny plan badawczy oparty na podziale na grupy. Procedura „Ex post facto”.
V. Dobór do prób.
Trafność zewnętrzna badania. Próba a populacja – możliwości uogólnienia uzyskanych wyników badania. Problemy z badaniem ochotników. Rodzaje doboru dążące do uzyskania reprezentatywności próby – dobór losowy (indywidualny oraz warstwowy), dobór celowy kwotowy. „Psychologia to nauka o zachowaniu studentów psychologii” (Brzeziński) – czyli o tym, jak unikać podstawowych błędów podczas dobierania próby badawczej.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna podstawowe pojęcia filozofii poznania i filozofii nauki.
Zna różnicę pomiędzy poznawaniem naukowym i nienaukowym; w szczególności umie krytycznie oceniać jakość wszelkich doniesień badawczych w wersjach strywializowanych przez media popularne.
Rozumie różnice między klasyczną (neopozytywistyczną) definicją nauki a definicją współczesną, bardziej adekwatną w przypadku takiej nauki jak psychologia.
Zna zasadę bez straty (ścisłego) upraszczania informacji w ramach procesu poznania i wnioskowania naukowego.
Zna zasadę falsyfikowalności w ramach procesu poznawania i wnioskowania naukowego.
Zna kolejne etapy procesu poznania i wnioskowania naukowego.
Zna pojęcia doboru wskaźników i doboru metody adekwatne do postawionych hipotez teoretycznych.
Rozróżnia różnego rodzaju wskaźniki zmiennych w ramach problematyki pomiaru (empiryczne, inferencyjne, definicyjne).
Rozróżnia różnego rodzaju metody badawcze (metody korelacyjne i eksperymentalne).
Zna różnego rodzaju metody doboru próby z populacji (próba celowa, celowa kwotowa, losowa, losowa warstwowa).
Umiejętności
Student/-ka potrafi formułować na podstawie własnych obserwacji i literatury przedmiotu proste problemy badawcze i stawiać adekwatne, odpowiadające im hipotezy teoretyczne.
Umie napisać poprawne wprowadzenie teoretyczne.
Umie zastosować procedury II części procesu badawczego (dobór próby, dobór wskaźników i dobór metody) adekwatne do postawionych w ramach I części procesu badawczego hipotez teoretycznych.
Umie przeprowadzić badanie zgodne ze standardami nauki.
Umie stworzyć zgodny ze standardami nauki raport badawczy z I i II części procesu badawczego.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma krytyczny i refleksyjny stosunek do zagadnień metodologicznych i problemów etycznych z nimi związanych.
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja, praca grupowa i samodzielna (w tym realizacja zadań).
Efekty uczenia się będą kontrolowane za pomocą egzaminu testowego, obejmującego wiedzę z zakresu wykładów oraz lektur obowiązkowych i ćwiczeń. Oceniana będzie zarówno wiedza, jak i umiejętność jej zastosowania w praktycznych przykładach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
Shaughnessy, J., Zechmeister. E. i Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk; GWP
Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN
W cyklu 2021Z:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2021Zn:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2023Z:
OBOWIĄZKOWA: Uzupełniająca Babbie, E. (2021). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2023Zn:
OBOWIĄZKOWA: Uzupełniająca Babbie, E. (2021). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. |
W cyklu 2024Z:
Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo naukowe PWN. Standardy APA: |
W cyklu 2024Zn:
Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo naukowe PWN. Standardy APA: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia prowadzone online na platformie TEAMS. Dostęp do platformy jest możliwy po zalogowaniu się do systemu APS (konto Office) i wyszukaniu zajęć za pomocą kodu przesłanego przez prowadzącego na maile studenckie przed rozpoczęciem zajęć. W razie braku otrzymania maila z kodem proszę skontaktować się pilnie z prowadzącym zajęcia Uwaga - kody są osobne do każdego przedmiotu a także są osobne na wykład i na ćwiczenia do tego samego przedmiotu. Nakład pracy: 8 ECTS oznacza ok 240 godzin pracy (w ramach całego przedmiotu: wykład +ćwiczenia): 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do wykładu, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do ćwiczeń, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do zajęć, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do kolokwiów i do egzaminy. ćwiczenia grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4877dd8342f345ffa9b825c7b8253747%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ad8efbf6-780a-480c-87d3-5ed9d56292f0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 ćwiczenia grupa 2: ćwiczenia grupa 3: |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia prowadzone online na platformie TEAMS. Dostęp do platformy jest możliwy po zalogowaniu się do systemu APS (konto Office) i wyszukaniu zajęć za pomocą kodu przesłanego przez prowadzącego na maile studenckie przed rozpoczęciem zajęć. W razie braku otrzymania maila z kodem proszę skontaktować się pilnie z prowadzącym zajęcia Uwaga - kody są osobne do każdego przedmiotu a także są osobne na wykład i na ćwiczenia do tego samego przedmiotu. Nakład pracy: 8 ECTS oznacza ok 240 godzin pracy (w ramach całego przedmiotu: wykład +ćwiczenia): 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do wykładu, 30 godzin pracy własnej lub grupowej w realizacji dodatkowych zadań do ćwiczeń, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do zajęć, 60 godzin pracy własnej w ramach przygotowania się do kolokwiów i do egzaminy. |
W cyklu 2021Z:
Zajęcia wykładowe są wspierane poprzez MS TEAMS |
W cyklu 2021Zn:
Zajęcia wykładowe są wspierane poprzez MS TEAMS |
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, zadania praktyczne. |
W cyklu 2022Zn:
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, zadania praktyczne. |
W cyklu 2023Z:
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, zadania praktyczne. |
W cyklu 2023Zn:
Stosowane metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, zadania praktyczne. |
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia, np.: wykład, pokaz itp., |
W cyklu 2024Zn:
Stosowane metody kształcenia, np.: wykład, pokaz itp., |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: