Genetyczne uwarunkowania zaburzeń zdrowia i rozwoju PY-5F-GUR
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Molekularne podstawy dziedziczenia. Budowa DNA. Architektura genomu.
2. Kod genetyczny. Zapis informacji genetycznej i sposób jej realizacji. Ekspresja genu. Genotyp -fenotyp.
3. Mutacje genowe - rodzaje i efekty fenotypowe. Badania genetyczne a testy genetyczne.
4. Dziedziczenie monogenowe, poligenowe, mitochondrialne. Ryzyko genetyczne.
5. Przykłady kliniczne chorób monogenowych. Podstawy diagnostyki klinicznej i molekularnej.
6. Kariotyp. Aberracje chromosomowe. Mechanizm ich powstawania. Cytogenetyczne i molekularne metody oceny kariotypu. Obraz kliniczny aberracji chromosomalnych. Ryzyko powtórzenia się choroby w rodzinie.
7. Choroby wieloczynnikowe (powszechne). Znaczenie i istota predyspozycji genetycznej w ujawnianiu się tych chorób. Choroba nowotworowa - choroba wielu genów.
8. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju - wrodzone wady rozwojowe.
9. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej.
10. Metodologia poradnictwa genetycznego.
11. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych.
12. Niektóre aspekty etyczne i prawne współczesnej genetyki, na przykładzie możliwości wykorzystania testów genetycznych.
W cyklu 2020L:
Głównym przesłaniem wykladów jest wykazanie,że czynniki genetyczne odgrywają zasadniczą rolę zarówno w rozwoju somatycznym jak i poznawczym człowieka.Przedstawione zostaną podstawy genetyki,zapisu informacji genetycznej,metod jaj analizy i interpretacji a przede wszystkim zasady dziedziczenia cech zależnych od pojedyńczych genów i cech wielogenowych.Omówione zostaną elementy genetyki klinicznej, ze szczególnym uwzględnieniem genetycznie uwarunkowanych zaburzeń rozwoju somatycznego oraz niesprawności intelektualnej a także istoty i znaczenia badań oraz testów genetycznych.Omówione zostaną zasady poradnictwa genetycznego i badań prenatalnych w kontekście uwarunkowan etycznych i prawnych WYKŁADY 1. Molekularne podstawy dziedziczenia. Budowa DNA.Architektura genomu. 2. Kod genetyczny. Zapis informacji genetycznej i sposób jej realizacji .Ekspresja genu.Relacja genotyp-fenotyp. 3. Mutacje genowe - rodzaje i ich efekty fenotypowe.Badania genetyczne a testy genetyczne.Prawa Mendla. 4. Dziedziczenie mendlowskie.Inne rodzaje dziedziczenia - poligenowe,mitochondrialne. Ryzyko genetyczne. 5. Przyklady kliniczne chorób monogenowych.Podstawy i zasady diagnostyki klinicznej i molekularnej chorób genetycznych. 6. Kariotyp. Aberracje chromosomowe.Mechanizm ich powstawania,rodzaje,cytogenetyczne i molekularne metody oceny kariotypu.Obraz kliniczny aberracji chromosomalnych Ryzyko genetyczne powtórzenia się choroby w rodzinie. 7. Choroby wieloczynnikowe (powszechne).Znaczenie i istota predyspozycji genetycznejw ujawnianiu się tych chorób.Choroba nowotworowa-chorobą genów. 8. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego - wrodzone wady rozwojow. 9. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. 10. Metodologia poradnictwa genetycznego. 11. Metody i zasady diagnostyki prenatalnej chorób genetycznych. 12. Niektóre aspekty etyczne i prawne współczesnej genetyki na przykładzie możliwości wykorzystania testów genetycznych dla celów medycznych. |
W cyklu 2020Ln:
Głównym przesłaniem wykladów jest wykazanie,że czynniki genetyczne odgrywają zasadniczą rolę zarówno w rozwoju somatycznym jak i poznawczym człowieka.Przedstawione zostaną podstawy genetyki,zapisu informacji genetycznej,metod jaj analizy i interpretacji a przede wszystkim zasady dziedziczenia cech zależnych od pojedyńczych genów i cech wielogenowych.Omówione zostaną elementy genetyki klinicznej, ze szczególnym uwzględnieniem genetycznie uwarunkowanych zaburzeń rozwoju somatycznego oraz niesprawności intelektualnej a także istoty i znaczenia badań oraz testów genetycznych.Omówione zostaną zasady poradnictwa genetycznego i badań prenatalnych w kontekście uwarunkowan etycznych i prawnych WYKŁADY 1. Molekularne podstawy dziedziczenia. Budowa DNA.Architektura genomu. 2. Kod genetyczny. Zapis informacji genetycznej i sposób jej realizacji .Ekspresja genu.Relacja genotyp-fenotyp. 3. Mutacje genowe - rodzaje i ich efekty fenotypowe.Badania genetyczne a testy genetyczne.Prawa Mendla. 4. Dziedziczenie mendlowskie.Inne rodzaje dziedziczenia - poligenowe,mitochondrialne. Ryzyko genetyczne. 5. Przyklady kliniczne chorób monogenowych.Podstawy i zasady diagnostyki klinicznej i molekularnej chorób genetycznych. 6. Kariotyp. Aberracje chromosomowe.Mechanizm ich powstawania,rodzaje,cytogenetyczne i molekularne metody oceny kariotypu.Obraz kliniczny aberracji chromosomalnych Ryzyko genetyczne powtórzenia się choroby w rodzinie. 7. Choroby wieloczynnikowe (powszechne).Znaczenie i istota predyspozycji genetycznejw ujawnianiu się tych chorób.Choroba nowotworowa-chorobą genów. 8. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego - wrodzone wady rozwojow. 9. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. 10. Metodologia poradnictwa genetycznego. 11. Metody i zasady diagnostyki prenatalnej chorób genetycznych. 12. Niektóre aspekty etyczne i prawne współczesnej genetyki na przykładzie możliwości wykorzystania testów genetycznych dla celów medycznych. |
W cyklu 2021L:
Plan wykładów: |
W cyklu 2021Ln:
1. Molekularne podstawy dziedziczenia. Budowa DNA. Architektura genomu. |
W cyklu 2022L:
1. Molekularne podstawy dziedziczenia. Budowa DNA. Architektura genomu. |
W cyklu 2022Ln:
Plan wykładów: |
W cyklu 2023L:
1. Molekularne podstawy dziedziczenia. Budowa DNA. Architektura genomu. |
W cyklu 2023Ln:
Plan wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna pojęcie genomu, strukturę DNA oraz zasady zapisu i odczytywania informacji genetycznej, wytłumaczyć istotę i rolę mutacji genowych w patogenezie chorób i zaburzeń rozwoju.
Zna zasady dziedziczenia chorób monogenowych oraz chorób i cech wielogenowych. Zna istotę i rodzaje aberracji chromosomowych. Potrafi scharakteryzować ich najważniejsze skutki kliniczne (fenotypowe) na przykładach określonych chorób i zespołów.
Zna pojęcie wrodzonych wad rozwojowych oraz niepełnosprawności intelektualnej w kontekście danych populacyjnych, oraz zróżnicowania etiologicznego.
Charakteryzuje genetyczne przyczyny tych zaburzeń rozwojowych oraz ogólne zasady postępowania diagnostycznego, w tym wskazań i zakresu możliwości badań prenatalnych chorób genetycznych, a także zasad opieki nad chorym i jego rodziną.
Zna istotę i cele poradnictwa genetycznego oraz warunki konieczne dla zapewnienia rodzinom ryzyka genetycznego, profesjonalnej porady.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu genetyki w diagnostyce psychologicznej pacjenta (i/ lub jego rodziny), ogólnej interpretacji specjalistycznych danych medycznych.
Potrafi wyjaśnić, na czym polega ewentualne genetyczne uwarunkowanie choroby lub cechy i jakie są współczesne możliwości korekty defektu genetycznego oraz korekty fenotypu.
Dysponując odpowiednią wiedzą i słownictwem fachowym z zakresu genetyki medycznej, potrafi sprawnie komunikować się ze specjalistami różnych dziedzin medycyny klinicznej i biologii w rozwiązywaniu problemów i zagadnień osób i rodzin ryzyka genetycznego objętych opieką psychologiczną.
Kompetencje społeczne
Student/-ka potrafi współpracować ze specjalistami z innych dziedzin w zakresie identyfikacji osób i rodzin ryzyka genetycznego oraz zapewnienia im właściwej opieki psychologicznej i rehabilitacji.
Literatura
W cyklu 2020L:
Lektura obowiazkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Lektura obowiazkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Passarge, E. (2004). Genetyka. Ilustrowany przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. (ss. 19-50; 68-78; 112-122; 124-228). lub dowolny inny podręcznik genetyki lub biologii molekularnej np.: |
W cyklu 2021Ln:
Lektura obowiazkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Lektura obowiazkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura nieobowiązkowa: |
W cyklu 2023L:
Lektura obowiazkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura nieobowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75 (liczba godzin kontaktowych - 30; przygotowanie się do zajęć - 15; przygotowanie się do zaliczenia - 30) link do zespołu Teams: |
W cyklu 2020Ln:
Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 75 (liczba godzin kontaktowych - 30; przygotowanie się do zajęć - 15; przygotowanie się do zaliczenia - 30) link do zespołu Teams: |
W cyklu 2021L:
LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2021Ln:
LICZBA GODZIN: link do zespołu Teams: METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022L:
LICZBA GODZIN: METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Ln:
LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2023L:
LICZBA GODZIN: METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Ln:
LICZBA GODZIN: METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: