Biologiczne podstawy zachowania PY-5F-BPZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Badanie relacji mózg a zachowanie - historia i współczesność: początki studiów nad biologicznym podłożem funkcji psychicznych, obserwacje kliniczne, zwierzęce modele zjawisk i zaburzeń psychicznych, współczesne techniki badania czynności mózgu u ludzi.
2. Zarys neuroanatomii funkcjonalnej na poziomie mikro- i makroskopowym. Metody badania czynności mózgu.
3. Ogólne właściwości układów sensorycznych i mechanizmy sterowania ruchem. Zaburzenia czuciowe i motoryczne.
4. Neuroanatomiczne i neurochemiczne podłoże popędów, motywacji i emocji. Stres i działanie osi HPA. Biologiczne korelaty zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Lęk i agresja.
5. Mózgowe mechanizmy procesów poznawczych. Pamięć - rodzaje pamięci, substraty anatomiczne, mechanizmy molekularne, zaburzenia. Procesy uwagi - mózgowy system selekcji informacji, zaburzenia uwagi. Uczenie się, warunkowanie klasyczne i instrumentalne. Mózgowa reprezentacja mowy, zaburzenia funkcji językowych po uszkodzeniach mózgu.
6. Genetyka a zachowanie: metody badawcze genetyki zachowania, determinanty różnic indywidualnych - geny i środowisko, temperament jako biologiczny wymiar osobowości, biologiczne podłoże inteligencji, inteligencja a geny.
Ćwiczenia:
1. Ogólna anatomia układu nerwowego. Podstawowa budowa komórkowa, klasy komórek nerwowych i glejowych, podstawowe zjawiska elektryczne i neurochemiczne w układzie nerwowym, neurotransmitery i neuromodulatory.
2. Budowa układu wzrokowego i mechanizmy przetwarzania informacji, układ słuchowy, zmysł równowagi, czucie somatyczne, ból, niefarmakologiczna terapia bólu, bóle fantomowe, zmysły chemiczne, układ ruchowy - mięśnie, rola kory, móżdżku i jąder podstawy w kontroli ruchu.
3. Homeostaza. Regulacja pobierania pokarmu i wody. Termoregulacja. Regulacja ciśnienia krwi i tętna. Cykl rozrodczy. Stres, regulacja neurohormonalna, wpływ na układ immunologiczny. Emocje negatywne - mózgowy układ obronny. Emocje pozytywne - układ nagrody. Zaburzenia emocji w perspektywie neurobiologicznej.
4. Anatomia i molekularne podłoże uczenia się i pamięci. Pojęcie synapsy hebbowskiej, habituacja i desensytyzacja na poziomie synapsy, LTP i LTD. Uwaga w procesach przetwarzania informacji.
5. Asymetria funkcjonalna mózgu. Rozwój ewolucyjny i fizjologia języka, mechanizm rozpoznawania i generowania mowy.
6. Sen i czuwanie - rola snu, fazy, korelaty fizjologiczne i anatomiczne. Skutki deprywacji snu i zaburzenia. Sen a pamięć. Marzenia senne w ujęciu biologicznym.
7. Rytmy biologiczne: zegary biologiczne, rytmika okołodobowa i miesięczna. Rola melatoniny w regulacji aktywności okołodobowej.
8. Płeć mózgu, Współczesne pojęcie płci. Różnice anatomiczne w budowie mózgu, lokalizacji funkcji, lateralizacji. Jak powstaje płeć w rozwoju płodowym.
9. Substancje psychoaktywne: podstawowa klasyfikacja i mechanizmy działania na ośrodkowy układ nerwowy – opis neurotransmiterów i receptorów, na które działają.
W cyklu 2021L:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2021Ln:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2022L:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2022Ln:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2023L:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2023Ln:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna, w stopniu niezbędnym dla zrozumienia relacji mózg-zachowanie w normie i patologii, funkcjonalną anatomię układu nerwowego na poziomie makroskopowym. Potrafi wymienić i opisać podstawowe metody badania czynności mózgu.
Zna ogólne właściwości układów sensorycznych oraz mechanizmy sterowania ruchem. Umie scharakteryzować fazy snu i ich mechanizmy mózgowe.
Charakteryzuje neuroanatomiczne i biochemiczne podłoże popędów i emocji, oraz podstawowe korelaty zaburzeń w sferze emocjonalno-motywacyjnej. Zna fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i potrafi scharakteryzować skutki stresu.
Zna substraty anatomiczne procesów pamięci i uczenia się. Zna neuropsychologiczne podłoże mowy i specyficznych funkcji językowych. Potrafi scharakteryzować podstawowe zaburzenia mowy.
Potrafi opisać metody badawcze i osiągnięcia genetyki zachowania w szacowaniu wkładu czynnika genetycznego i środowiska do różnic indywidualnych w zachowaniu.
Umiejętności
Student/-ka potrafi przygotować prezentację multimedialną na zadany temat dotyczący funkcjonowania układu nerwowego, posługując się wieloma źródłami.
Potrafi samodzielnie zanalizować raport z badań naukowych i wnioski włączyć do swojej prezentacji.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie i aktualizowania wiedzy psychologicznej.
Literatura
W cyklu 2021L:
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa |
W cyklu 2021Ln:
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa |
W cyklu 2022L:
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa |
W cyklu 2022Ln:
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa |
W cyklu 2023L:
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa |
W cyklu 2023Ln:
Biologiczne podstawy psychologii. J. Kalat (2020). PWN, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Link do wykładów: Linki co grup ćwiczeniowych: grupa 2 (1B): grupa 3 (2a): grupa 4 (2B): grupa 5 (3A): grupa 6 (3B): |
W cyklu 2020Ln:
link do zespołu Teams: |
W cyklu 2021L:
Link do zespołu wykładowego w aplikacji Teams: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2021Ln:
Link do zespołu wykładowego w aplikacji Teams: LICZBA GODZIN: METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022L:
LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2022Ln:
LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2023L:
LICZBA GODZIN: METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Ln:
LICZBA GODZIN: METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: