Zabawa jako forma procesu uczenia się dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym PW-5S-ZUN
Kształcąca, wychowawcza, terapeutyczna i projekcyjna funkcja zabawy. Rozwój dziecka w zabawie – atmosfera zaufania, akceptacji, tolerancji różnic, wyzwalanie aktywności twórczej, ułatwianie kontaktów społecznych i samopoznanie dziecka. Psychologiczne podstawy pedagogiki zabawy (psychologia Gestalt) i jej zasady (dobrowolność, wielopoziomowość komunikacji, unikanie rywalizacji, współpracy i współdziałania, różnorodność środków wyrazu). Metody pedagogiki zabawy (ułatwiające wejście w grupę, rozluźniające, ułatwiające wprowadzenie określonego tematu, gry dydaktyczne, wymiany myśli i gry dyskusyjne, ułatwiające przekaz informacji, dramowe, umożliwiające samoocenę, integrujące duże grupy). Wykorzystanie zabawy do stymulowania rozwoju dziecka mając na uwadze indywidualny profil rozwojowy dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi oraz grupowe zalety uczenia się. Gry i zabawy z chustą animacyjną.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zadania wychowania żłobkowego w zakresie wspierania rozwoju dziecka do lat 3; strategie stymulowania aktywności poznawczej dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju małego dziecka.
Zna i rozumie organizację optymalnego środowiska wychowawczo-opiekuńczo-edukacyjnego w żłobkach i klubach dziecięcych; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci do lat 3.
Umiejętności
Student/-ka potrafi organizować zabawy i zajęcia stymulujące aktywność poznawczą dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych, angażujące emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo wszystkie dzieci; wspierać ich adaptację do zabawy we wspólnocie.
Potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania i zdolności dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym, dostosowywać sposoby uczenia do ich zasobów; rozwijać u małych dzieci ciekawość, aktywność i samodzielność poznawczą oraz kreatywne podejście do zadań.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój małych dzieci w żłobku lub klubie dziecięcym.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024L:
Literatura: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Ln:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: