W cyklu 2023L:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów i studentek w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi/nauczycielce wspieranie dzieci, które borykają się z nadmiernymi czy specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Studenci i studentki nauczą się prowadzić diagnozę trudności dzieci, konstruować programy wspierania dzieci w rozwoju, projektować zadania, które rozwijają określone umiejętności matematyczne Tematyka wykładów: Trudności w uczeniu się matematyki – zwyczajne, nadmierne oraz specyficzne. Pojęcie „dyskalkulia“. Przyczyny nadmiernych oraz specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Główne założenia w zakresie diagnozowania trudności w uczeniu się matematyki dziecka w wieku przedszkolnym oraz w młodszym wieku szkolnym. Zadania diagnostyczne jako podstawowa metoda badawcza Indywidualny program wspierania w rozwoju dziecka z nadmiernymi/specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Zależności między wspomaganiem rozwoju intelektualnego a edukacją matematyczną dziecka. Jak korzystać z gier w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki? Kontynuowanie gier w postaci zadań matematycznych Wpływ emocji na efektywność uczenia się matematyki Metody, zasady, formy organizacyjne zajęć z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki. Współpraca pedagoga/pedagożki z innymi specjalistami/specjalistkami. Tematyka ćwiczeń: Rytmy: zdania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie korzystania z rytmów; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie dostrzegania, odwzorowywania, kontynuowania, uzupełniania, przekładania, tworzenia rytmów. Klasyfikowanie: zadania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie klasyfikowania: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie dostrzegania różnic i podobieństw, grupowania obiektów według jednej lub kilku cech, podawania cech danego obiektu (definiowanie), określania podzbiorów i części wspólnych zbiorów. Orientacja w przestrzeni: zadania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie orientowania się w przestrzeni; wspieranie rozwoju dziecka w zakres określania schematu własnego ciała, wyprowadzania kierunków w przestrzeni od siebie, od drugiego człowieka, od przedmiotu i na kartce papieru, mentalnego przekształcania kształtów. Operacyjne rozumowanie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju operacyjnego rozumowania w poszczególnych jego zakresach; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie wnioskowania o stałości liczby, tworzenia konsekwentnych serii, wnioskowania o stałości długości, stałości masy oraz stałości objętości. Liczenie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie liczenia; wspieranie rozwoju u dziecka umiejętności liczenia. Reprezentowanie liczb: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie umiejętności reprezentowania liczb; wspieranie rozwoju u dziecka umiejętności reprezentowania liczb za pomocą cyfr, liczebników, figur liczbowych. Relacje między liczbami: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie określania relacji między liczbami; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie porządkowania liczb, porównywania wielkości liczb, identyfikowania różnych wzorców liczbowych. Subitacja: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z subitacji; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie korzystania z subitacji percepcyjnej oraz konceptualnej. Dodawanie i odejmowanie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju umiejętności dodawania i odejmowania; rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania z zastosowaniem coraz to większych liczb, rozwiązywania różnego rodzaju problemów rachunkowych (łączenie, ubywanie, porównywanie, część - część - całość), korzystania z własności działań. Mnożenie i dzielenie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju umiejętności mnożenia i dzielenia; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie interpretowania sytuacji mnożenia i dzielenia (równoliczne grupy, porównywanie ilorazowe, dzielenie przez podział, mieszczenie, liczba przez liczbę), korzystania z różnych modeli mnożenia i dzielenia (liczmany, osie liczbowe, siatki), uczenia się różnych strategii rachunkowych, korzystania z własności mnożenia i dzielenia. Geometria: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z intuicji i pojęć geometrycznych; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie nazywania i określania własności podstawowych kształtów 2D i 3D, składania i rozkładania kształtów, wyłuskiwania jednych kształtów z innych, korzystania z transformacji geometrycznych (symetria, obroty, przesunięcia). Miary: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z różnych miar; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie określania mierzalnych atrybutów obiektów i zdarzeń, pomiaru atrybutu z pomocą niestandardowych i standardowych jednostek, szacowania wielkości. Zadania z treścią: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju zadań z treścią. Zarządzanie danymi: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie formułowania pytań, zbierania danych, organizowania danych, wyciągania wniosków z zebranych danych. Prawdopodobieństwo: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie określania prawdopodobieństwa wystąpienia danego zdarzenia (od niemożliwego do pewnego), tworzenie przewidywań.
|
W cyklu 2023Ln:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów i studentek w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi/nauczycielce wspieranie dzieci, które borykają się z nadmiernymi czy specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Studenci i studentki nauczą się prowadzić diagnozę trudności dzieci, konstruować programy wspierania dzieci w rozwoju, projektować zadania, które rozwijają określone umiejętności matematyczne Tematyka wykładów: Trudności w uczeniu się matematyki – zwyczajne, nadmierne oraz specyficzne. Pojęcie „dyskalkulia“. Przyczyny nadmiernych oraz specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Główne założenia w zakresie diagnozowania trudności w uczeniu się matematyki dziecka w wieku przedszkolnym oraz w młodszym wieku szkolnym. Zadania diagnostyczne jako podstawowa metoda badawcza Indywidualny program wspierania w rozwoju dziecka z nadmiernymi/specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Zależności między wspomaganiem rozwoju intelektualnego a edukacją matematyczną dziecka. Jak korzystać z gier w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki? Kontynuowanie gier w postaci zadań matematycznych Wpływ emocji na efektywność uczenia się matematyki Metody, zasady, formy organizacyjne zajęć z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki. Współpraca pedagoga/pedagożki z innymi specjalistami/specjalistkami. Tematyka ćwiczeń: Rytmy: zdania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie korzystania z rytmów; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie dostrzegania, odwzorowywania, kontynuowania, uzupełniania, przekładania, tworzenia rytmów. Klasyfikowanie: zadania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie klasyfikowania: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie dostrzegania różnic i podobieństw, grupowania obiektów według jednej lub kilku cech, podawania cech danego obiektu (definiowanie), określania podzbiorów i części wspólnych zbiorów. Orientacja w przestrzeni: zadania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie orientowania się w przestrzeni; wspieranie rozwoju dziecka w zakres określania schematu własnego ciała, wyprowadzania kierunków w przestrzeni od siebie, od drugiego człowieka, od przedmiotu i na kartce papieru, mentalnego przekształcania kształtów. Operacyjne rozumowanie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju operacyjnego rozumowania w poszczególnych jego zakresach; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie wnioskowania o stałości liczby, tworzenia konsekwentnych serii, wnioskowania o stałości długości, stałości masy oraz stałości objętości. Liczenie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie liczenia; wspieranie rozwoju u dziecka umiejętności liczenia. Reprezentowanie liczb: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie umiejętności reprezentowania liczb; wspieranie rozwoju u dziecka umiejętności reprezentowania liczb za pomocą cyfr, liczebników, figur liczbowych. Relacje między liczbami: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie określania relacji między liczbami; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie porządkowania liczb, porównywania wielkości liczb, identyfikowania różnych wzorców liczbowych. Subitacja: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z subitacji; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie korzystania z subitacji percepcyjnej oraz konceptualnej. Dodawanie i odejmowanie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju umiejętności dodawania i odejmowania; rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania z zastosowaniem coraz to większych liczb, rozwiązywania różnego rodzaju problemów rachunkowych (łączenie, ubywanie, porównywanie, część - część - całość), korzystania z własności działań. Mnożenie i dzielenie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju umiejętności mnożenia i dzielenia; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie interpretowania sytuacji mnożenia i dzielenia (równoliczne grupy, porównywanie ilorazowe, dzielenie przez podział, mieszczenie, liczba przez liczbę), korzystania z różnych modeli mnożenia i dzielenia (liczmany, osie liczbowe, siatki), uczenia się różnych strategii rachunkowych, korzystania z własności mnożenia i dzielenia. Geometria: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z intuicji i pojęć geometrycznych; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie nazywania i określania własności podstawowych kształtów 2D i 3D, składania i rozkładania kształtów, wyłuskiwania jednych kształtów z innych, korzystania z transformacji geometrycznych (symetria, obroty, przesunięcia). Miary: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z różnych miar; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie określania mierzalnych atrybutów obiektów i zdarzeń, pomiaru atrybutu z pomocą niestandardowych i standardowych jednostek, szacowania wielkości. Zadania z treścią: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju zadań z treścią. Zarządzanie danymi: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie formułowania pytań, zbierania danych, organizowania danych, wyciągania wniosków z zebranych danych. Prawdopodobieństwo: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie określania prawdopodobieństwa wystąpienia danego zdarzenia (od niemożliwego do pewnego), tworzenie przewidywań.
|
W cyklu 2024L:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów i studentek w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi/nauczycielce wspieranie dzieci, które borykają się z nadmiernymi czy specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Studenci i studentki nauczą się prowadzić diagnozę trudności dzieci, konstruować programy wspierania dzieci w rozwoju, projektować zadania, które rozwijają określone umiejętności matematyczne Tematyka wykładów: Trudności w uczeniu się matematyki – zwyczajne, nadmierne oraz specyficzne. Pojęcie „dyskalkulia“. Przyczyny nadmiernych oraz specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Główne założenia w zakresie diagnozowania trudności w uczeniu się matematyki dziecka w wieku przedszkolnym oraz w młodszym wieku szkolnym. Zadania diagnostyczne jako podstawowa metoda badawcza Indywidualny program wspierania w rozwoju dziecka z nadmiernymi/specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Zależności między wspomaganiem rozwoju intelektualnego a edukacją matematyczną dziecka. Jak korzystać z gier w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki? Kontynuowanie gier w postaci zadań matematycznych Wpływ emocji na efektywność uczenia się matematyki Metody, zasady, formy organizacyjne zajęć z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki. Współpraca pedagoga/pedagożki z innymi specjalistami/specjalistkami. Tematyka ćwiczeń: Rytmy: zdania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie korzystania z rytmów; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie dostrzegania, odwzorowywania, kontynuowania, uzupełniania, przekładania, tworzenia rytmów. Klasyfikowanie: zadania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie klasyfikowania: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie dostrzegania różnic i podobieństw, grupowania obiektów według jednej lub kilku cech, podawania cech danego obiektu (definiowanie), określania podzbiorów i części wspólnych zbiorów. Orientacja w przestrzeni: zadania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie orientowania się w przestrzeni; wspieranie rozwoju dziecka w zakres określania schematu własnego ciała, wyprowadzania kierunków w przestrzeni od siebie, od drugiego człowieka, od przedmiotu i na kartce papieru, mentalnego przekształcania kształtów. Operacyjne rozumowanie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju operacyjnego rozumowania w poszczególnych jego zakresach; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie wnioskowania o stałości liczby, tworzenia konsekwentnych serii, wnioskowania o stałości długości, stałości masy oraz stałości objętości. Liczenie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie liczenia; wspieranie rozwoju u dziecka umiejętności liczenia. Reprezentowanie liczb: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie umiejętności reprezentowania liczb; wspieranie rozwoju u dziecka umiejętności reprezentowania liczb za pomocą cyfr, liczebników, figur liczbowych. Relacje między liczbami: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie określania relacji między liczbami; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie porządkowania liczb, porównywania wielkości liczb, identyfikowania różnych wzorców liczbowych. Subitacja: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z subitacji; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie korzystania z subitacji percepcyjnej oraz konceptualnej. Dodawanie i odejmowanie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju umiejętności dodawania i odejmowania; rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania z zastosowaniem coraz to większych liczb, rozwiązywania różnego rodzaju problemów rachunkowych (łączenie, ubywanie, porównywanie, część - część - całość), korzystania z własności działań. Mnożenie i dzielenie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju umiejętności mnożenia i dzielenia; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie interpretowania sytuacji mnożenia i dzielenia (równoliczne grupy, porównywanie ilorazowe, dzielenie przez podział, mieszczenie, liczba przez liczbę), korzystania z różnych modeli mnożenia i dzielenia (liczmany, osie liczbowe, siatki), uczenia się różnych strategii rachunkowych, korzystania z własności mnożenia i dzielenia. Geometria: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z intuicji i pojęć geometrycznych; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie nazywania i określania własności podstawowych kształtów 2D i 3D, składania i rozkładania kształtów, wyłuskiwania jednych kształtów z innych, korzystania z transformacji geometrycznych (symetria, obroty, przesunięcia). Miary: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z różnych miar; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie określania mierzalnych atrybutów obiektów i zdarzeń, pomiaru atrybutu z pomocą niestandardowych i standardowych jednostek, szacowania wielkości. Zadania z treścią: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju zadań z treścią. Zarządzanie danymi: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie formułowania pytań, zbierania danych, organizowania danych, wyciągania wniosków z zebranych danych. Prawdopodobieństwo: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie określania prawdopodobieństwa wystąpienia danego zdarzenia (od niemożliwego do pewnego), tworzenie przewidywań.
|
W cyklu 2024Ln:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów i studentek w wiedzę i umiejętności umożliwiające przyszłemu nauczycielowi/nauczycielce wspieranie dzieci, które borykają się z nadmiernymi czy specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Studenci i studentki nauczą się prowadzić diagnozę trudności dzieci, konstruować programy wspierania dzieci w rozwoju, projektować zadania, które rozwijają określone umiejętności matematyczne Tematyka wykładów: Trudności w uczeniu się matematyki – zwyczajne, nadmierne oraz specyficzne. Pojęcie „dyskalkulia“. Przyczyny nadmiernych oraz specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Główne założenia w zakresie diagnozowania trudności w uczeniu się matematyki dziecka w wieku przedszkolnym oraz w młodszym wieku szkolnym. Zadania diagnostyczne jako podstawowa metoda badawcza Indywidualny program wspierania w rozwoju dziecka z nadmiernymi/specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Zależności między wspomaganiem rozwoju intelektualnego a edukacją matematyczną dziecka. Jak korzystać z gier w pracy z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki? Kontynuowanie gier w postaci zadań matematycznych Wpływ emocji na efektywność uczenia się matematyki Metody, zasady, formy organizacyjne zajęć z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki. Współpraca pedagoga/pedagożki z innymi specjalistami/specjalistkami. Tematyka ćwiczeń: Rytmy: zdania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie korzystania z rytmów; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie dostrzegania, odwzorowywania, kontynuowania, uzupełniania, przekładania, tworzenia rytmów. Klasyfikowanie: zadania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie klasyfikowania: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie dostrzegania różnic i podobieństw, grupowania obiektów według jednej lub kilku cech, podawania cech danego obiektu (definiowanie), określania podzbiorów i części wspólnych zbiorów. Orientacja w przestrzeni: zadania diagnostyczne określające umiejętności dziecka w zakresie orientowania się w przestrzeni; wspieranie rozwoju dziecka w zakres określania schematu własnego ciała, wyprowadzania kierunków w przestrzeni od siebie, od drugiego człowieka, od przedmiotu i na kartce papieru, mentalnego przekształcania kształtów. Operacyjne rozumowanie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju operacyjnego rozumowania w poszczególnych jego zakresach; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie wnioskowania o stałości liczby, tworzenia konsekwentnych serii, wnioskowania o stałości długości, stałości masy oraz stałości objętości. Liczenie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie liczenia; wspieranie rozwoju u dziecka umiejętności liczenia. Reprezentowanie liczb: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie umiejętności reprezentowania liczb; wspieranie rozwoju u dziecka umiejętności reprezentowania liczb za pomocą cyfr, liczebników, figur liczbowych. Relacje między liczbami: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie określania relacji między liczbami; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie porządkowania liczb, porównywania wielkości liczb, identyfikowania różnych wzorców liczbowych. Subitacja: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z subitacji; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie korzystania z subitacji percepcyjnej oraz konceptualnej. Dodawanie i odejmowanie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju umiejętności dodawania i odejmowania; rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania z zastosowaniem coraz to większych liczb, rozwiązywania różnego rodzaju problemów rachunkowych (łączenie, ubywanie, porównywanie, część - część - całość), korzystania z własności działań. Mnożenie i dzielenie: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju umiejętności mnożenia i dzielenia; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie interpretowania sytuacji mnożenia i dzielenia (równoliczne grupy, porównywanie ilorazowe, dzielenie przez podział, mieszczenie, liczba przez liczbę), korzystania z różnych modeli mnożenia i dzielenia (liczmany, osie liczbowe, siatki), uczenia się różnych strategii rachunkowych, korzystania z własności mnożenia i dzielenia. Geometria: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z intuicji i pojęć geometrycznych; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie nazywania i określania własności podstawowych kształtów 2D i 3D, składania i rozkładania kształtów, wyłuskiwania jednych kształtów z innych, korzystania z transformacji geometrycznych (symetria, obroty, przesunięcia). Miary: zadania diagnostyczne określające poziom rozwoju dziecka w zakresie korzystania z różnych miar; wspieranie rozwoju dziecka w zakresie określania mierzalnych atrybutów obiektów i zdarzeń, pomiaru atrybutu z pomocą niestandardowych i standardowych jednostek, szacowania wielkości. Zadania z treścią: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie umiejętności rozwiązywania różnego rodzaju zadań z treścią. Zarządzanie danymi: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie formułowania pytań, zbierania danych, organizowania danych, wyciągania wniosków z zebranych danych. Prawdopodobieństwo: wspieranie rozwoju dziecka w zakresie określania prawdopodobieństwa wystąpienia danego zdarzenia (od niemożliwego do pewnego), tworzenie przewidywań.
|