Współpraca międzyinstytucjonalna w procesie terapii dziecka PW-5S-WMD
TREŚCI PROGRAMOWE
Prawno-organizacyjne podstawy międzyinstytucjonalnej współpracy szkoły i innych instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, w tym poradni psychologiczno-pedagogicznych, lokalnych centrów pomocy rodzinie itp., ale także sądów rodzinnych czy policji. Analiza podstawowych dokumentów prawnych określających współpracę tych instytucji z rodzicami dzieci i uczniów. Organizacja opieki psychologiczno-pedagogicznej, przykładowe rozwiązania metodyczne z zakresu współpracy z rodzicami w procesie wspierania rozwoju i uczenia się dziecka w ramach międzyinstytucjonalnej współpracy różnych podmiotów. Prawa i obowiązki szkoły w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec dzieci oraz udzielania dzieciom i uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W cyklu 2023L:
1. Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie.Współnauczanie (co-teaching). Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów. |
W cyklu 2023Ln:
1. Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie.Współnauczanie (co-teaching). Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów. |
W cyklu 2024L:
1. Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie.Współnauczanie (co-teaching). Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów. |
W cyklu 2024Ln:
1. Uczenie się bycia nauczycielem we wspólnocie.Współnauczanie (co-teaching). Znaczenie umiejętności krytycznego rozpoznawania własnych profesjonalnych zasobów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi w sytuacji trudności w uczeniu się dzieci lub uczniów; modele, funkcje, szanse, zagrożenia międzyinstytucjonalnej współpracy w procesie terapii dziecka; sposoby radzenia sobie z trudnościami w uczeniu się i/lub problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia, a także sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.
Umiejętności
Student/-ka potrafi organizować wartościowe rozwojowo i społecznie międzyinstytucjonalne środowisko wychowawcze i/lub wspierające dzieci i uczniów w procesie indywidualnego rozwoju, wyrażania swojej indywidualności i twórczości i/lub przezwyciężania napotykanych trudności rozwojowych i/lub edukacyjnych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych oraz indywidualnych i zespołowych, w tym międzyinstytucjonalnych działań profesjonalnych w zakresie wczesnej edukacji.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatuta obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Narkun-Jakubińska Z., Smogorzewska J., Trębacz-Ritter A., Wołowicz A., Szumski G., (2022), Współpraca nauczycieli w klasie włączającej: od teorii do praktyki edukacyjnej, WUW. Literatura uzupełniająca: https://www.bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)-s145-151/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)-s145-151.pdf https://wuw.pl/data/include/cms Wspolnauczanie_Narkun_Jakubinska_Z_Smogorzewska_J_Trebacz_Ritter_A_Wolowicz_A_Szumski_G_2022.pdf |
W cyklu 2024L:
Narkun-Jakubińska Z., Smogorzewska J., Trębacz-Ritter A., Wołowicz A., Szumski G., (2022), Współpraca nauczycieli w klasie włączającej: od teorii do praktyki edukacyjnej, WUW. Literatura uzupełniająca: https://www.bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)-s145-151/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)-s145-151.pdf https://wuw.pl/data/include/cms Wspolnauczanie_Narkun_Jakubinska_Z_Smogorzewska_J_Trebacz_Ritter_A_Wolowicz_A_Szumski_G_2022.pdf |
W cyklu 2024Ln:
Narkun-Jakubińska Z., Smogorzewska J., Trębacz-Ritter A., Wołowicz A., Szumski G., (2022), Współpraca nauczycieli w klasie włączającej: od teorii do praktyki edukacyjnej, WUW. Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. (2011), Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach, MEN, Warszawa. Zamkowska A. (2016), Szkoła siecią wsparcia i elementem sieci wsparcia, Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22/1, s. 57-66. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Poz. 1578. Dz.U. 2020 poz. 1309 Literatura uzupełniająca: Zasoby internetowe: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1081/1250 https://pedagogika-specjalna.edu.pl/autyzm/specjalne-potrzeby-edukacyjne-dzieci-ze-spektrum-autyzmu/ https://www.bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)-s145-151/Nauczyciel_i_Szkola-r2002-t1_2_(14_15)-s145-151.pdf https://wuw.pl/data/include/cms Wspolnauczanie_Narkun_Jakubinska_Z_Smogorzewska_J_Trebacz_Ritter_A_Wolowicz_A_Szumski_G_2022.pdf |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody: dyskusja, burza mózgów, metoda projektów, analiza przypadków (przykładów), wywiady, eseje, prezentacje multimedialne, postery. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Ln:
Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: