Wspieranie nabywania umiejętności językowych u dzieci z trudnościami w uczeniu się PW-5S-WJT1
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozwój językowy dziecka w wieku wczesnoszkolnym – czynniki determinujące rozwój, przyczyny i objawy zaburzeń w rozwoju umiejętności i sprawności językowych. Sposoby i narzędzia diagnozowania umiejętności językowych – przegląd narzędzi diagnostycznych. Trudności w czytaniu i pisaniu (specyficzne i niespecyficzne) – przyczyny i objawy. Przykłady ćwiczeń w czytaniu i pisaniu. Metody wspomagania rozwoju umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, konstruowanie językowych gier dydaktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia z trudnościami w uczeniu się wynikających z niedostatków opanowania umiejętności językowych; zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju języka i mowy dziecka lub ucznia; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju językowego dziecka; rolę inicjacji artystycznej, zwłaszcza literackiej i teatralnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi planować, realizować i oceniać efekty spersonalizowanych strategii i programów kształcenia i wychowania z nastawieniem na integralny rozwój dziecka lub ucznia z trudnościami w uczeniu się wynikającymi z niedostatków opanowania umiejętności językowych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów z trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów z trudnościami w uczeniu się i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: