Podstawy pedagogiki korekcyjnej PW-5S-POK
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika korekcyjna jako dziedzina pedagogiki, przedmiot i zadania pedagogiki korekcyjnej. Sylwetka i przygotowanie zawodowe pedagoga korekcyjnego. Metody i techniki badań pedagogicznych w pedagogice korekcyjnej. Rodzaje trudności w rozwoju i uczeniu się – przyczyny i objawy zaburzeń emocjonalnych i w zachowaniu, zaburzeń komunikacji językowej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, zaburzeń sensorycznych, motorycznych, niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń związanych z przewlekłą chorobą somatyczną, sprzężonych niepełnosprawności, zaburzeń neurodynamiki itp. Różne typy zaburzeń a proces nauczania-uczenia się.
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD: ĆWICZENIA |
W cyklu 2023Zn:
Przyczyny i przejawy najczęstszych rodzajów trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci zwłaszcza w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym - zaburzeń emocjonalnych i w zachowaniu, zaburzeń komunikacji językowej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, zaburzeń sensorycznych, motorycznych, niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń związanych z przewlekłą chorobą somatyczną, sprzężonych niepełnosprawności, zaburzeń neurodynamiki itp. Współpraca z rodzicami i innymi nauczycielami w procesie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi Przykładowe metody, formy i środki dydaktyczne pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się |
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD: ĆWICZENIA |
W cyklu 2024Zn:
Treści programowe: Wykład: 2. Przedmiot i zadania pedagogiki korekcyjnej. 3. Cele pedagogiki korekcyjnej. 4. Sylwetka terapeuty pedagogicznego– kwalifikacje i zadania terapeuty pedagogicznego. 5. Specyfika zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 6. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 7. Czynniki warunkujące efektywność zajęć korekcyjno – kompensacyjnych. 8. Aspekty postępowania terapeutycznego. 9. Etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej. 10. Trudności w rozwoju i uczeniu się - przyczyny i objawy (m.in. dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia, problemy emocjonalne i w zachowaniu, zaburzenia komunikacji językowej, zaburzenia ze spektrum autyzmu, trudności w obszarze sensorycznym/ motorycznym/ grafomotorycznym, niepełnosprawność intelektualna). Ćwiczenia: 1. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie genezę pedagogiki korekcyjnej jako nauki i jej powiązania z innymi dyscyplinami; antropologiczne, kulturowe, aksjologiczne i socjologiczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; sposoby opisywania trudności w rozwoju i uczeniu się w świetle teorii pedagogicznych (modele, metody terapii pedagogicznej), kulturowych, antropologicznych, aksjologicznych i socjologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej terapii pedagogicznej; funkcje pedagogiki korekcyjnej w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek; blokady i możliwości kształcenia się jednostek z trudnościami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Umiejętności
Student /studentka potrafi interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki korekcyjnej i dyscyplin współpracujących, charakteryzować swoistość działania pedagogicznego pedagoga korekcyjnego, prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie z zakresu pedagogiki korekcyjnej poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych z zakresu pedagogiki korekcyjnej.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Zn:
1. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo APS, Warszawa |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI |
W cyklu 2023Zn:
METODY PRACY: POGADANAKA, METODY ĆWICZEBNE, METODY PRZYPADKÓW NAKŁAD PRACY STUDENTA: GODZINY KONTAKTOWE - 15 GODZ. PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU - 5 GODZ. STUDIOWANIE LITERATURY PRZEDMIOTU - 5 GODZ. PRZYGOTOWANIE PRAC CZĄSTKOWYCH - 10 GODZ. ----------------------------------------------------------------------------------------------- ECTS - 2 ECTS. |
W cyklu 2024Z:
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI |
W cyklu 2024Zn:
METODY PRACY: wykład, pogadanka, metody ćwiczebne, metody przypadków NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: