Klasyczne i nowoczesne metody terapii pedagogicznej PW-5S-KNT
TREŚCI PROGRAMOWE
Metody terapii pedagogicznej (wspierania indywidualnego rozwoju uczniów) - definicje metod terapii, klasyfikacje, cechy. Możliwość zastosowania określonej metody w odniesieniu do indywidualnych potrzeb poszczególnych uczniów. Przykłady klasycznych i nowoczesnych metod terapii pedagogicznej. Próby stosowania elementów poszczególnych metod terapii pedagogicznej w czasie zajęć studenckich i w czasie zajęć prowadzonych w ramach praktyk pedagogicznych.
W cyklu 2023L:
Treści programowe: - Wyjaśnienie pojęć: metoda, program, podejście. |
W cyklu 2023Ln:
Treści programowe: - Wyjaśnienie pojęć: metoda, program, podejście. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie organizację optymalnego środowiska edukacyjnego w klasach I–III szkoły podstawowej; możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych metod organizowania środowiska uczenia się i nauczania i wspierania procesu edukacyjnego oraz przezwyciężania przez uczniów ewentualnych trudności w uczeniu się; organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup; potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym: psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, rodziców lub opiekunów.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne metody wspierania rozwoju i uczenia się, przezwyciężania trudności w uczeniu się oraz organizowania środowiska uczenia się – w sali lub klasie, poza placówką oświatową i w środowisku lokalnym, tak aby dostarczać dzieciom różnych źródeł, w tym za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnej, gromadzenia doświadczeń i okazji do zaangażowanego uczenia się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej na rzecz dostępności i poprawnego doboru różnych metod wspierania procesu przezwyciężania trudności w uczeniu się.
Literatura
W cyklu 2023L:
Baran J. (1996). Terapia zabawą. Usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-pedagogicznej MEN. Cieszyńska J., Korendo M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Cytowska B., Winczura B. (2008). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Franczyk A., Krajewska K. (2015). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls. Kaczmarek B. (red.) (2008). Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa - teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kielin J. (1998). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Maas (1998). Uczenie się przez zmysły. WSIP. Warszawa. Minczakiewicz E. (2001). Jak pomóc w rozwoju dziecku z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Olechnowicz H. (1999). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Pilecka W., Pilecki J. (2001). Stymulacja rozwoju psychoruchowego dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej. Pilecki J. (2000). Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej. Piotrowicz R., Walkiewicz-Krutak M. (2016). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej; Wiśniewska M. (2019). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. 2 uzupełnione. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Wiśniewska (2015). Profil Sensoryczny Dziecka. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologiczno-Pedagogicznych. |
W cyklu 2023Ln:
Baran J. (1996). Terapia zabawą. Usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-pedagogicznej MEN. Cieszyńska J., Korendo M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Cytowska B., Winczura B. (2008). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Franczyk A., Krajewska K. (2015). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls. Kaczmarek B. (red.) (2008). Wspomaganie rozwoju dzieci z Zespołem Downa - teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kielin J. (1998). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Maas (1998). Uczenie się przez zmysły. WSIP. Warszawa. Minczakiewicz E. (2001). Jak pomóc w rozwoju dziecku z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców i wychowawców. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Olechnowicz H. (1999). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Pilecka W., Pilecki J. (2001). Stymulacja rozwoju psychoruchowego dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej. Pilecki J. (2000). Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej. Piotrowicz R., Walkiewicz-Krutak M. (2016). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej; Wiśniewska M. (2019). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. 2 uzupełnione. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Wiśniewska (2015). Profil Sensoryczny Dziecka. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologiczno-Pedagogicznych. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, wyjaśnianie, burza mózgów, studium przypadku, film Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, wyjaśnianie, burza mózgów, studium przypadku, film godziny kontaktowe: 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: