Indywidualizacja kształcenia uczniów PW-5S-IKU
TREŚCI PROGRAMOWE
Planowanie i prowadzenie zindywidualizowanego procesu rozwoju, wychowania i kształcenia ucznia. Organizowanie zindywidualizowanego środowiska edukacyjnego. Uniwersalne projektowanie w edukacji (UDL) na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja procesu rozpoznawania potrzeb ucznia, planowania działań wychowawczych i dydaktycznych oraz oceniania i ewaluacji osiąganych rezultatów.
W cyklu 2023Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2023Zn:
Treści programowe: |
W cyklu 2024Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2024Zn:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zróżnicowanie modeli ujmowania procesu indywidualizowania procesu rozwoju, wychowania i kształcenia ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania edukacji wczesnoszkolnej w zakresie zindywidualizowanego wspierania rozwoju ucznia; indywidualizacja procesu adaptacji ucznia w szkole; zindywidualizowane strategie stymulowania aktywności poznawczej uczniów; zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju indywidualnego ucznia; rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej, technicznej w indywidualizacji rozwoju, wychowania i kształcenia uczniów w młodszym wieku szkolnym.
Zna i rozumie zasady projektowania spersonalizowanych strategii edukacyjnych w klasach I–III szkoły podstawowej, konstruowania w zindywidualizowany sposób wiedzy w klasach I–III szkoły podstawowej; sposoby indywidualizowania integrowania wiedzy i umiejętności uczniów w klasach I–III; zasady uniwersalnego projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień indywidualnego ucznia, a także planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania.
Umiejętności
Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień uczniów, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy ich indywidualny rozwój.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój ucznia i podejmowane oddziaływania pedagogiczne w celu indywidualizowania procesu jego wychowania i kształcenia.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Chrzanowska I., Szumski G. (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa, 2019 |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska, A & Danielewicz, D. (red.). (2022). Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Literatura uzupełniająca: Tanajewska, A& Naprawa, R. & Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska, A & Danielewicz, D. (red.). (2022). Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Literatura uzupełniająca: Tanajewska, A& Naprawa, R. & Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, wyjaśnianie, burza mózgów, ćwiczenie, studium przypadku, film Godziny kontaktowe: 30 h |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, sytuacyjna, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, film. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: