Aplikacje komputerowe w terapii pedagogicznej PW-5S-AKT
TREŚCI PROGRAMOWE
Aplikacje komputerowe – pojęcia i rodzaje. Typologia edukacyjnych aplikacji komputerowych, cechy edukacyjnych programów komputerowych dla dzieci oraz Ogólnoeuropejskiego Systemu Klasyfikacji Gier Komputerowych (PEGI – Pan European Game Information). Aplikacje komputerowe ułatwiające kształtowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych młodszych uczniów. Ocena przykładowych aplikacji i nauczenie się posługiwania nimi i wykorzystywania na zajęciach z uczniami klas I-III szkoły podstawowej w celu przezwyciężania trudności językowych, matematycznych, stymulowania funkcji poznawczych, koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności grafomotorycznej itp.
W cyklu 2023L:
Opis treści programowych: Aplikacje komputerowe – pojęcia i rodzaje. |
W cyklu 2023Ln:
Opis treści programowych: Aplikacje komputerowe – pojęcia i rodzaje. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie uwarunkowania profesjonalnego rozwoju nauczyciela z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych i informatyki w procesie wspierania rozwoju uczniów i przezwyciężania ewentualnych trudności w uczeniu się; komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów możliwe do wykorzystania w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się.
Umiejętności
Student/-ka potrafi ocenić walory użytkowe komputerowego programu edukacyjnego możliwego do wykorzystania w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się młodszych uczniów.
Potrafi zorganizować bezpieczne środowisko pracy ucznia z komputerem.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do ciągłej aktualizacji swojej wiedzy z zakresu zastosowań komputerów i aplikacji komputerowych w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się młodszych uczniów.
Literatura
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA J. Łaszczyk. Komputer w kształceniu specjalnym. Warszawa: WSIP 1998. Głowacka I. Cyfrowe aplikacje edukacyjne, [w:] Cyfrowy tubylec Nowicka E. Multimedia w terapii pedagogicznej, „Dysleksja”, nr 2. 2008. Ż. Kaczmarek. Komputer na zajęciach korekcyjno-wyrównawczych. Wałbrzych 2003. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA S. Papadakis & M. Kalogiannakis, Mobile Learning Applications in Early Childhood Education. Information Science Reference, 2019 K. Rau, E. Ziętkiewicz, Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Oficyna Wydawnicza G&P, 2000. Świątek P. (2014). Rodzaje gier użytkowych (serious games) oraz ich zastosowanie w edu-kacji – opis zjawiska. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Cultura”, nr VI. |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA J. Łaszczyk. Komputer w kształceniu specjalnym. Warszawa: WSIP 1998. Głowacka I. Cyfrowe aplikacje edukacyjne, [w:] Cyfrowy tubylec Nowicka E. Multimedia w terapii pedagogicznej, „Dysleksja”, nr 2. 2008. Ż. Kaczmarek. Komputer na zajęciach korekcyjno-wyrównawczych. Wałbrzych 2003. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA S. Papadakis & M. Kalogiannakis, Mobile Learning Applications in Early Childhood Education. Information Science Reference, 2019 K. Rau, E. Ziętkiewicz, Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Oficyna Wydawnicza G&P, 2000. Świątek P. (2014). Rodzaje gier użytkowych (serious games) oraz ich zastosowanie w edu-kacji – opis zjawiska. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Cultura”, nr VI. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Metody problemowe, pokaz, pogadanka, metody ćwiczebne i zadaniowe, elementy wykładu, dyskusja. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury, testowanie oprogramowania - 20 Przygotowanie prezentacji - 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: Metody problemowe, pokaz, pogadanka, metody ćwiczebne i zadaniowe, elementy wykładu, dyskusja. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury, testowanie oprogramowania 25 Przygotowanie prezentacji - 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: