W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa 1. Białek K. (red.) (2015). Międzykulturowość w szkole, Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa. 2. Dąbrowa E. (2022). Edukacja międzykulturowa w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowych. [w:] B. Szlachta, Wielokulturowość. Słowniki społeczne. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie: Kraków. 3. Dąbrowa E. ( 2011). Znaczenie tożsamości w życiu człowieka. [w:] A. Bernacka-Langer i inni (red.), Praca z uczniem cudzoziemskim. Warszawa (dostępne on-line). 4. Gębal P. (2018). Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. Wydawnictwo Universitas, Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka: Kraków. 5. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 292-325. (dostępne on-line) 6. Klorek N., Kubin K. (2012). Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne, Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej: Warszawa. 7. Melosik Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Impuls: Kraków. 8. Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. (dostępne on-line)
Literatura rekomendowana: 1. Czerniejewska I. (2013). Edukacja wielokulturowa. Działania podejmowane w Polsce. Wydawnictwo Naukowe UMK: Toruń. 2. Bohosiewicz M., Czerniejewska I., Halik T., Jurewicz J., Kornacki P., Kuspys P., Marek A. (2014). Imigranci w mojej klasie. Stowarzyszenie Vox Humana: Warszawa. 3. Dąbrowa E., Markowska-Manista U. (2009)., Między kulturami. Edukacja w wielokulturowej rzeczywistości. Wydawnictwo APS: Warszawa. 4. Dobrowolska B. (2017). Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły, Impuls: Kraków 2017. 5. Januszewska E., Markowska-Manista M. (2017). Dziecko "inne" kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Wydawnictwo APS: Warszawa.
|
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa 1. Białek K. (red.) (2015). Międzykulturowość w szkole, Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa. 2. Dąbrowa E. (2022). Edukacja międzykulturowa w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowych. [w:] B. Szlachta, Wielokulturowość. Słowniki społeczne. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie: Kraków. 3. Dąbrowa E. ( 2011). Znaczenie tożsamości w życiu człowieka. [w:] A. Bernacka-Langer i inni (red.), Praca z uczniem cudzoziemskim. Warszawa (dostępne on-line). 4. Gębal P. (2018). Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. Wydawnictwo Universitas, Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka: Kraków. 5. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 292-325. (dostępne on-line) 6. Klorek N., Kubin K. (2012). Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne, Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej: Warszawa. 7. Melosik Z. (2007). Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej. Impuls: Kraków. 8. Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. (dostępne on-line)
Literatura rekomendowana: 1. Czerniejewska I. (2013). Edukacja wielokulturowa. Działania podejmowane w Polsce. Wydawnictwo Naukowe UMK: Toruń. 2. Bohosiewicz M., Czerniejewska I., Halik T., Jurewicz J., Kornacki P., Kuspys P., Marek A. (2014). Imigranci w mojej klasie. Stowarzyszenie Vox Humana: Warszawa. 3. Dąbrowa E., Markowska-Manista U. (2009)., Między kulturami. Edukacja w wielokulturowej rzeczywistości. Wydawnictwo APS: Warszawa. 4. Dobrowolska B. (2017). Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły, Impuls: Kraków 2017. 5. Januszewska E., Markowska-Manista M. (2017). Dziecko "inne" kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Wydawnictwo APS: Warszawa.
|
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: 1. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) 2. Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. 3. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Rozdz. III: Edukacja antydyskryminacyjna - wiedza; 4. Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. 5. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 6. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. 7. Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. 8. Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. 9. Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 10. Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. 11. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf Rozdział III. Jak korzystać z kompasika?
Literatura uzupełniająca: 1. Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf 2. Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf 3. Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. 1. Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. 4. Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 5. Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. 6. Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. 7. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 292-325.
|
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) 2. Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. 3. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Rozdz. III: Edukacja antydyskryminacyjna - wiedza; 4. Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. 5. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 6. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. 7. Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. 8. Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. 9. Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 10. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf Rozdział III. Jak korzystać z kompasika?
Literatura uzupełniająca: 1. Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf 2. Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf 3. Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. 1. Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. 4. Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 5. Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. 6. Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. 7. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 292-325.
|
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: 1. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) 2. Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. 3. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Rozdz. III: Edukacja antydyskryminacyjna - wiedza; 4. Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. 5. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 6. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. 7. Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. 8. Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. 9. Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 10. Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. 11. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf Rozdział III. Jak korzystać z kompasika?
Literatura uzupełniająca: 1. Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf 2. Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf 3. Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. 1. Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. 4. Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 5. Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. 6. Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. 7. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 292-325.
|
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) 2. Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. 3. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Rozdz. III: Edukacja antydyskryminacyjna - wiedza; 4. Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. 5. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 6. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. 7. Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. 8. Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. 9. Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 10. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf Rozdział III. Jak korzystać z kompasika?
Literatura uzupełniająca: 1. Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf 2. Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf 3. Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. 1. Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. 4. Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 5. Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. 6. Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. 7. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 292-325.
|