Współczesne problemy socjologii edukacji - konwersatorium PW-5F-WSE1
TREŚCI PROGRAMOWE
Społeczny wymiar wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi, w tym szczególnie nad dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; problematyka więzi społecznych w rodzinach, przedszkolach i szkołach, grupach rówieśniczych i ich znaczenie dla inkulturacji i uspołecznienia. Analizowanie osiągnięć edukacyjnych dzieci i uczniów w świetle podstawowych ujęć teoretycznych z obszaru socjologii edukacji. Analizowanie działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej Edukacja w zmieniającym się świecie Nierówności edukacyjne Ideologie edukacyjne Młodzież - wybrane zagadnienia z pedagogiki młodzieży |
W cyklu 2024Zn:
Tematyka zajęć: 1.Przedmiot socjologii edukacji. 2.Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej. 3.Stratyfikacja a edukacja. 4.Nierówności społeczne a nierówności edukacyjne. 5.Wartości i wartości edukacyjne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu socjologii edukacji; kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem etapu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej; typy i rolę ideologii w życiu społecznym, a w szczególności rolę i znaczenie ideologii edukacyjnych w projektowaniu systemów wczesnej edukacji; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych; fundamentalne dylematy współczesnej edukacji.
Umiejętności
Student /studentka potrafi w sposób refleksyjny i krytyczny wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu współczesnych problemów socjologii edukacji, poprawnie konstruować pisemne i ustne wypowiedzi na tematy związane z omawianą problematyką.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i kierowania procesami społecznymi w środowisku wychowania i kształcenia dziecka i ucznia.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: 1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin. 2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer. Literatura uzupełniająca: 1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo 5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021. 6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN. 7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS. 8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: M.J. Szymański, Socjologia edukacji, Impuls, Kraków 2021. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Wyd. APS, Warszawa 2015. M.J. Szymański, Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie, Dyfin, Warszawa 2021. M.J. Szymański (red.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji,Wolters Kluwer, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: M.J. Szymański, Edukacyjne problemy współczesności, Impuls, Kraków 2014. P. Mikiewicz: Socjologia edukacji. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: - dyskusje problemowe w czasie konwersatorium Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 15 Przygotowanie do zaliczenia 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: - metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 30 Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: