Współczesne problemy socjologii edukacji - konwersatorium PW-5F-WSE
TREŚCI PROGRAMOWE
Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej
Edukacja w zmieniającym się świecie
Nierówności edukacyjne
Ideologie edukacyjne
Kapitał społeczny a edukacja
Młodzież - wybrane zagadnienia z socjologiii młodzieży
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej Edukacja w zmieniającym się świecie Nierówności edukacyjne Ideologie edukacyjne Młodzież - wybrane zagadnienia z pedagogiki młodzieży |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE Socjalizacja w warunkach zmiany społecznej Edukacja w zmieniającym się świecie Nierówności edukacyjne Ideologie edukacyjne Kapitał społeczny a edukacja |
W cyklu 2023Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu socjologii edukacji; kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem etapu wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej; typy i rolę ideologii w życiu społecznym, a w szczególności rolę i znaczenie ideologii edukacyjnych w projektowaniu systemów wczesnej edukacji; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych; fundamentalne dylematy współczesnej edukacji:
Umiejętności
Student /studentka potrafi w sposób refleksyjny i krytyczny wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu współczesnych problemów socjologii edukacji, poprawnie konstruować pisemne i ustne wypowiedzi na tematy związane z omawianą problematyką.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i kierowania procesami społecznymi w środowisku wychowania i kształcenia dziecka i ucznia.
Kryteria oceniania
Metody poszukujące. Dyskusje na temat przeczytanych lektur. Referaty.
Ocena aktywności i jakości wypowiedzi na konwersatorium. Kolokwium sprawdzające znajomość problematyki/
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin.
2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer.
4. M. J. Szymański (2021), Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa, Difin.,, Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Literatura uzupełniająca:
6. B. Przybylski, (2021). Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o p. rzyszłości kraju.Warszawa, Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalne.,
1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo
5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021.
6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN.
7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS.
8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca.
9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: 1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin. 2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer. Literatura uzupełniająca: 1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo 5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021. 6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN. 7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS. 8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: 1. M.J. Szymański (2021). Edukacja w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wyd. Difin. 2. M.J. Szymański (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 3. M.J. Szymański (red.) (2019). Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa: Wolters Kluwer. 4. M. J. Szymański (2021), Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa, Difin.,, Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Literatura uzupełniająca: 6. B. Przybylski, (2021). Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o p. rzyszłości kraju.Warszawa, Wydawnictwa Akademii Pedagogiki Specjalne., 1. M. Hirszowicz (2007). Stąd, ale dokąd. Warszawa: Wydawnictwo Sic! 2. Z. Bauman (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. 3. Z. Bauman, T. Leoncini (2018). Płynne pokolenie. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 4. Z. Kwieciński (2012). Pedagogie postu. Preteksty - konteksty - podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impulsstwo 5. M. Marcela (2021), Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwo i świat, Kraków: 2021. 6. P. Mikiewicz (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN. 7. M.J. Szymański (2015). Studia i szkice z socjologii edukacji. Warszawa: Wyd. APS. 8. R. Wilkinson, K. Pickett (2011). Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Warszawa: Wyd. Czarna Owca. 9. Z. Melosik (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: