Wychowanie fizyczne dla nauczycieli wczesnej edukacji PW-5F-WFN
TREŚCI PROGRAMOWE
Kultura fizyczna i jej filary. Aktywność sportowa. Olimpijska idea Pierre’a de Coubertin. Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej. Nowe dyscypliny sportu – nowoczesne formy ruchu. Sprawność fizyczna, kształtowanie cech motorycznych. Układ mięśniowy człowieka i jego znaczenie dla ruchu. Fizjologiczne aspekty aktywności fizycznej. Wdrożenie do systematycznej aktywności fizycznej oraz kształtowanie stałej potrzeby ruchu w dorosłym życiu. Zapoznanie z różnymi formami aktywności fizycznej tj. sport, rekreacja, turystyka, rehabilitacja. Nauczanie i doskonalenie podstawowych elementów technicznych i taktycznych z poszczególnych dyscyplin sportowych. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego studentów. Promowanie zdrowego stylu życia. Zdrowotne aspekty odżywiania. Kontrola i ocena poziomu sprawności fizycznej studentów na podstawie przeprowadzonych testów i sprawdzianów. Terminologia z zakresu aktywności i sprawności fizycznej. Związki aktywności i sprawności fizycznej ze zdrowiem. Dbałość o zdrowie i ochronę środowiska. Formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci (uczniów), zachęcające je do aktywności fizycznej. Proces uczenia się i nauczania czynności ruchowych. Wiedza i umiejętności z zakresu zaburzeń postawy ciała i ich profilaktyki. Prawidłowe wzorce ruchu. Wybrane współczesne koncepcje i modele wychowania fizycznego w Polsce i na świecie. Znaczenie gimnastyki śródlekcyjnej.
W cyklu 2022Zn:
1. Cele edukacji fizycznej. |
W cyklu 2022L:
1. Cele edukacji fizycznej. |
W cyklu 2023Zn:
1. Cele edukacji fizycznej. |
W cyklu 2023L:
1. Rola gier i zabaw w wychowaniu fizycznym. 2. Organizacja lekcji - podstawowe zasady, cele, metody, formy. 3. Klasyfikacja zabaw i gier ruchowych oraz metodyka ich nauczania. 4. Korektywa i kompensacja na lekcjach wychowania fizycznego. 5. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej. 7. Rodzaje zajęć ruchowych. 8. Organizacja zajęć w-f w szkole – formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji. 9. Bezpieczeństwo i higiena uczniów ćwiczących. 10. Ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów okresowo zwolnionych z zajęć. 11. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej. 12. Projektowanie scenariuszy zajęć. |
W cyklu 2023Ln:
1. Cele edukacji fizycznej. 2. Rodzaje zajęć ruchowych. 3. Organizacja zajęć w-f w szkole – formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji. 4. Bezpieczeństwo i higiena uczniów ćwiczących. 5. Ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów okresowo zwolnionych z zajęć. 6. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej. Projektowanie scenariuszy zajęć. |
W cyklu 2024L:
1. Cele edukacji fizycznej. 2. Rodzaje zajęć ruchowych. 3. Organizacja zajęć w-f w szkole – formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji. 4. Bezpieczeństwo i higiena uczniów ćwiczących. 5. Ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów okresowo zwolnionych z zajęć. 6. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej. Projektowanie scenariuszy zajęć. |
W cyklu 2024Ln:
1. Cele edukacji fizycznej. 2. Rodzaje zajęć ruchowych. 3. Organizacja zajęć w-f w szkole – formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji. 4. Bezpieczeństwo i higiena uczniów ćwiczących. 5. Ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów okresowo zwolnionych z zajęć. 6. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej. Projektowanie scenariuszy zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie terminologię z zakresu aktywności i sprawności fizycznej dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Zna i rozumie związki aktywności i sprawności fizycznej ze zdrowiem dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Zna formy aktywności fizycznej dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów klas I-III, zachęcające ich do aktywności fizycznej.
Zna i rozumie proces uczenia się i nauczania czynności ruchowych dzieci w przedszkolu i klasach I-III – metodykę wychowania fizycznego i zdrowotnego
Zna zaburzenia postawy ciała i prawidłowe wzorce ruchu dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Zna i rozumie wybrane współczesne koncepcje i modele wychowania fizycznego w Polsce i na świecie.
Zna i rozumie prawidłowości: a) rozwoju fizycznego, b) rozwoju psychoruchowego, c) rozwoju zdrowotnego dzieci i ma świadomość, w jakim zakresie muszą być one rozwijane.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaplanować i organizować w różnych formach zajęcia wychowania fizycznego i zdrowotnego w określonych warunkach dla dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Potrafi zachęcić dzieci lub uczniów do podejmowania aktywności fizycznej.
Potrafi wspierać działania przeciwdziałające nabywaniu wad postawy ciała u dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Potrafi porozumiewać się z rodzicami w zakresie wspólnej troski o rozwój fizyczny i zdrowie dzieci.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do krzewienia postawy dbałości o aktywność fizyczną u dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Jest gotowy/gotowa do zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o zdrowie i kulturę fizyczną.
Literatura
W cyklu 2022Zn:
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls |
W cyklu 2022L:
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls |
W cyklu 2023Zn:
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls |
W cyklu 2023L:
Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz 5.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszaw Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls 2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 3. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa 4. Bondarowicz M., (1997). Zabawy w grach sportowych Warszawa |
W cyklu 2023Ln:
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls 3.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz 4.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls 2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 3. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa |
W cyklu 2024L:
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls 3.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz 4.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls 2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 3. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa |
W cyklu 2024Ln:
1.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 2.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls 3.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz 4.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls 2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 3. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Formy zajęć: pokaz, pogadanka, dyskusja, wykonywanie zadań ruchowych Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022L:
Formy zajęć: pokaz, pogadanka, dyskusja, wykonywanie zadań ruchowych Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Formy zajęć: pokaz, pogadanka, dyskusja, wykonywanie zadań ruchowych Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Osiągnięcie zakładanych efektów nauczania weryfikowane będzie na podstawie: - frekwencja - aktywność na zajęciach - przygotowanie własnych scenariuszy bądź konspektów zajęć wychowania fizycznego dla klas I -III Godziny kontaktowe - 30 h Przygotowanie do zajęć - 2h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h - samodzielne przeprowadzenie lekcji |
W cyklu 2023Ln:
Formy zajęć: pokaz, pogadanka, dyskusja, wykonywanie zadań ruchowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 h Przygotowanie do zajęć - 2h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h Punkty ECTS - 2 |
W cyklu 2024L:
Formy zajęć: pokaz, pogadanka, dyskusja, wykonywanie zadań ruchowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 h Przygotowanie do zajęć - 2h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h Punkty ECTS - 2 |
W cyklu 2024Ln:
Formy zajęć: pokaz, pogadanka, dyskusja, wykonywanie zadań ruchowych Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 30 h Przygotowanie do zajęć - 2h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h Punkty ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: