Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym PW-5F-WED
TREŚCI PROGRAMOWE
Zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju społeczno- emocjonalnego dziecka lub ucznia. Zasady projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych w obszarze rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka lub ucznia. Organizowanie działań edukacyjnych nastawione na wspieranie rozwoju społeczno- emocjonalnego dziecka w przedszkolu i klasach I–III. Współpraca z psychologiem w procesie kształcenia i wychowania dziecka z trudnościami lub zaburzeniami w rozwoju społeczno-emocjonalnym.
W cyklu 2021Z:
WYKŁADY: 1. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy. 2. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego. 3. Podstawy pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi i uczniami z trudnościami w rozwoju społeczno-emocjonalnym. 4. Socjometria jako podstawowy sposób pomiaru stosunków społecznych ĆWICZENIA W ramach zajęć realizowane są tematy: 1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych 3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. 5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju |
W cyklu 2021Zn:
WYKŁADY: 1. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy. 2. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego. 3. Podstawy pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi i uczniami z trudnościami w rozwoju społeczno-emocjonalnym. 4. Socjometria jako podstawowy sposób pomiaru stosunków społecznych ĆWICZENIA W ramach zajęć realizowane są tematy: 1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych 3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. 5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju |
W cyklu 2022Z:
Blok I Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia Blok II Emocje i umiejętności społeczne dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków |
W cyklu 2022Zn:
Blok I Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia Blok II Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków |
W cyklu 2023Z:
Bloki tematyczne realizowane podczas zajęć: Blok I Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym i szkolnym Blok II Emocje i umiejętności społeczne dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcje. Wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowalny. Perspektywa dziecka, rodzica i nauczyciela Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym |
W cyklu 2023Zn:
Bloki tematyczne realizowane podczas zajęć: Blok I Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym i szkolnym Blok II Emocje i umiejętności społeczne dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Emocje w życiu dziecka ich istota i funkcje. Wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowalny. Perspektywa dziecka, rodzica i nauczyciela Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym |
W cyklu 2024Z:
Blok I |
W cyklu 2024Zn:
Blok I |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka lub ucznia.
Zna i rozumie zasady projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych w obszarze rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka lub ucznia.
Umiejętności
Student/-ka potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na wspieranie rozwoju społeczno- emocjonalnego dziecka w przedszkolu i klasach I–III.
Kompetencje społeczne
Student/-ka są gotowi do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za rozwój społeczno- emocjonalny dzieci lub uczniów.
Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej, na rzecz rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci lub uczniów.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. Literatura dodatkowa: H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006 H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020. |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. Literatura dodatkowa: H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006 H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020. |
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty) Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003 Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M., Michalewska, K., Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008 Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004 Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007 Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002 |
W cyklu 2023Zn:
Literatura podstawowa: Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty) Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003 Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M., Michalewska, K., Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008 Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004 Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007 Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002 |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: podająca (wykład informacyjny), Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: podająca (wykład informacyjny), Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: praca indywidualna i praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, warsztaty, scenki, filmy |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: praca indywidualna i praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, warsztaty, scenki, filmy |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: praca indywidualna i praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, warsztaty, scenki, filmy Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 30 h Przygotowanie się do zaliczenia: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: praca indywidualna i praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, warsztaty, scenki, filmy Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 12 h Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 35 h Przygotowanie się do zaliczenia: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 3 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: praca indywidualna i praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, warsztaty, scenki, filmy |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: praca indywidualna i praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, warsztaty, scenki, filmy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: