Trudności w nabywaniu umiejętności językowych przez dzieci w wieku przedszkolnym - przyczyny i objawy PW-5F-TJP
TREŚCI PROGRAMOWE
Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci w wieku przedszkolnym wynikające z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, a przejawiające się w trudnościach w nabywaniu umiejętności językowych. Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania się umiejętności językowych. Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności językowych. Organizacja współpracy z rodziną dziecka ocenianego jako mające trudności w nabywaniu umiejętności językowych i ocena ich skuteczności.
W cyklu 2023Z:
Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania się umiejętności językowych – rozumienia, mówienia. |
W cyklu 2023Zn:
Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania się umiejętności językowych – rozumienia, mówienia. |
W cyklu 2024Zn:
Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania się umiejętności językowych – rozumienia, mówienia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie rodzaje specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, a przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem trudności w nabywaniu umiejętności językowych.
Zna i rozumie cele, zasady i formy współpracy przedszkola z rodzicami lub opiekunami dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym, w procesie wychowania i kształcenia, borykających się z trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia dziecka ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Potrafi ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym borykającego się ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Potrafi współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola w procesie planowania wychowania i kształcenia dzieci ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Jest gotowy/gotowa do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Brzezińska A.I. (2014) (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom I -III Warszawa: IBE. |
W cyklu 2023Zn:
Brzezińska A.I. (2014) (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom I -III Warszawa: IBE. |
W cyklu 2024Z:
Brzezińska A.I. (2014) (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom I -III Warszawa: IBE. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa Brzezińska A.I. (2014) (red.) Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Tom I -III Warszawa: IBE. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody: studium przypadku, problemowe, praca w grupach |
W cyklu 2023Zn:
Metody: studium przypadku, problemowe, praca w grupach |
W cyklu 2024Z:
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Wykonanie ćwiczeń podczas zajęć |
W cyklu 2024Zn:
Metody: studium przypadku, problemowe, praca w grupach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: