Trudności w nabywaniu umiejętności językowych przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym - przyczyny i objawy PW-5F-TJK
TREŚCI PROGRAMOWE
Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikające z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, a przejawiających się w trudnościach w nabywaniu umiejętności językowych. Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się uczniów w młodszym wieku szkolnym z zakresu kształtowania się umiejętności językowych. Strategie wspomagania uczniów w młodszym wieku szkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności językowych. Organizacja współpracy z rodziną ucznia w młodszym wieku szkolnym ocenianego jako mającego trudności w nabywaniu umiejętności językowych i ocena ich skuteczności.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Program usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych. Usprawnianie percepcji wzrokowej. Usprawnianie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Usprawnianie percepcji słuchowej. Usprawnianie funkcji motorycznych. Usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej. |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Program usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych. Usprawnianie percepcji wzrokowej. Usprawnianie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Usprawnianie percepcji słuchowej. Usprawnianie funkcji motorycznych. Usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej. |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Program usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych. Usprawnianie percepcji wzrokowej. Usprawnianie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Usprawnianie percepcji słuchowej. Usprawnianie funkcji motorycznych. Usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej. |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Program usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych. Usprawnianie percepcji wzrokowej. Usprawnianie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Usprawnianie percepcji słuchowej. Usprawnianie funkcji motorycznych. Usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie rodzaje specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, a przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem trudności w nabywaniu umiejętności językowych.
Student /studentka zna i rozumie cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia ucznia ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Umiejętności
Student /studentka potrafi rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia ucznia ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Student /studentka potrafi ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia w młodszym wieku szkolnym borykającego się ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Student /studentka potrafi współpracować z rodziną i otoczeniem społecznym szkoły w procesie planowania wychowania i kształcenia uczniów ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia uczniów ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Student /studentka jest gotowy/ gotowa do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia uczniów ze specjalnymi trudnościami w nabywaniu umiejętności językowych.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody dydaktyczne: Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), prezentacja multimedialna. Nakład pracy studenta: Scenariusz zajęć powinien zawierać wszystkie wytyczne (tj. ćwiczenia usprawniające funkcje, ćwiczenia usprawniające umiejętności językowe, ćwiczenia o charakterze relaksacyjnym) 50% ORAZ powinien być przeprowadzony na ćwiczeniach (ocena sposobu przeprowadzania zajęć, rozplanowanie czasu) 50%. |
W cyklu 2023Ln:
Metody dydaktyczne: Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), prezentacja multimedialna. Nakład pracy studenta: Scenariusz zajęć powinien zawierać wszystkie wytyczne (tj. ćwiczenia usprawniające funkcje, ćwiczenia usprawniające umiejętności językowe, ćwiczenia o charakterze relaksacyjnym) 50% ORAZ powinien być przeprowadzony na ćwiczeniach (ocena sposobu przeprowadzania zajęć, rozplanowanie czasu) 50%. |
W cyklu 2024L:
Metody dydaktyczne: Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), prezentacja multimedialna. Nakład pracy studenta: Scenariusz zajęć powinien zawierać wszystkie wytyczne (tj. ćwiczenia usprawniające funkcje, ćwiczenia usprawniające umiejętności językowe, ćwiczenia o charakterze relaksacyjnym) 50% ORAZ powinien być przeprowadzony na ćwiczeniach (ocena sposobu przeprowadzania zajęć, rozplanowanie czasu) 50%. |
W cyklu 2024Ln:
Metody dydaktyczne: Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), prezentacja multimedialna. Nakład pracy studenta: Scenariusz zajęć powinien zawierać wszystkie wytyczne (tj. ćwiczenia usprawniające funkcje, ćwiczenia usprawniające umiejętności językowe, ćwiczenia o charakterze relaksacyjnym) 50% ORAZ powinien być przeprowadzony na ćwiczeniach (ocena sposobu przeprowadzania zajęć, rozplanowanie czasu) 50%. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: