Specjalne potrzeby edukacyjne – metodyka projektowania działań PW-5F-SPD
TREŚCI PROGRAMOWE
Teorie, koncepcje, modele i rodzaje specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym: ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności, zaburzeń o podłożu genowym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych itd. Założenia, zasady i klasyfikacje, w tym: ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym. Teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej. Cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym, w procesie wychowania i kształcenia.
W cyklu 2023Z:
Podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. Szkolna ocena funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET. Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną. Sytuacje trudne w procesie nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym planowanie oddziaływań wychowawczych. Ocenianie efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających. |
W cyklu 2023Zn:
Podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. Szkolna ocena funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET. Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną. Sytuacje trudne w procesie nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym planowanie oddziaływań wychowawczych. Ocenianie efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających. |
W cyklu 2024Z:
Podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. Szkolna ocena funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET. Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną. Sytuacje trudne w procesie nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym planowanie oddziaływań wychowawczych. Ocenianie efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających. |
W cyklu 2024Zn:
Podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. Szkolna ocena funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET. Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną. Sytuacje trudne w procesie nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym planowanie oddziaływań wychowawczych. Ocenianie efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie teorie, koncepcje i modele specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym – medyczne, społeczne, biopsychospołeczne, w tym: ADHD, ryzyka dysleksji, trudności związanych z nabywaniem umiejętności arytmetycznych, autystycznego spektrum zaburzeń, niepełnosprawności intelektualnej, mózgowego porażenia dziecięcego i innych zaburzeń ruchowych, zaburzeń o podłożu genowym, chorób przewlekłych i odmienności somatycznych.
Zna i rozumie rodzaje specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, a przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego.
Zna i rozumie założenia, zasady i klasyfikacje, w tym: ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym.
Zna i rozumie teoretyczne podstawy, cele, formy i podstawy prawno-organizacyjne edukacji włączającej.
Zna i rozumie cele, zasady i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym, w procesie wychowania i kształcenia.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dokonać oceny funkcjonalnej składników zdrowia i niektórych powiązanych z nim warunków dobrostanu i środowiska dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku, w tym dziecka z niepełnosprawnością, wykorzystując obowiązujące klasyfikacje i narzędzia diagnostyczne, w tym ICF, ICD, DSM.
Potrafi rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia.
Potrafi ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych lub indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym.
Potrafi współpracować z rodzicami lub opiekunami uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jest gotowy/gotowa do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania. Podczas zajęć zostanie wykorzystana; Nakład pracy: |
W cyklu 2023Zn:
Sposób pomiarów efektów kształcenia: Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania. |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania. Nakład pracy: |
W cyklu 2024Zn:
Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania. Podczas zajęć zostanie wykorzystana; Nakład pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: