Środowiskowe konteksty wychowania PW-5F-SKW
TREŚCI PROGRAMOWE
Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym i procesy rządzące funkcjonowaniem tych środowisk. Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników. Warunki formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci. Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Organizacja i udzielanie, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia psychologiczno-pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne, fenomen niepełnosprawności itp. jako czynniki determinujące kontekst procesu wychowania.
W cyklu 2022Zn:
Celem przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym. |
W cyklu 2022Z:
Codzienność dziecka w mikrośrodowiskach wychowawczych. Dziecko w relacjach ze środowiskiem - na przykładzie badań z udziałem uczniów klas I-III w czasie edukacji zdalnej. Doświadczenia dzieci w sytuacji kryzysowej a poczucie bezpieczeństwa. Zaburzenie codzienności, niecodzienność, doświadczanie emocje, rola rodziny i rówieśników oraz nauczyciela w sytuacjach trudnych. Rodzina, przedszkole, szkoła - warunki i formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci. Dobre praktyki - od współpracy do partycypacji. Przykłady współpracy, refleksje studentów i wspólne projektowanie rozwiązań, z poszanowaniem praw dziecka i zasad demokratycznych. Zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej - przejawy w przestrzeni społecznej, politycznej i oświatowej. Bariery społecznej integracji. Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne - modele rozwiązań lokalnych i pedagogicznych. Środowiskowe konteksty wychowania i kształcenia wynikające z wielokulturowości i międzykulturowości. Dziecko-Uchodźca w przedszkolu i szkole. Rozpoznanie w konkretnej placówce -wywiad z dyrektorem, nauczycielem, rodzicem. Wsparcie nauczycieli - korzystanie z zasobów internetowych. Fenomen niepełnosprawności jako czynniki determinujące kontekst procesu wychowania. Działania na rzecz edukacji włączającej. Założenia "Modelu edukacji dla wszystkich", cele działania i projektowanie rozwiązań systemowych. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole oraz model pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Diagnoza, ocena potrzeb i postępów osób uczących się. Środowisko uczenia się oraz rola i zadania placówek wspierających edukację włączającą. Dziecko ze specjalnymi potrzebami w konkretnej placówce - system wsparcia - wywiady z dyrektorami placówek (do wyboru grupy). |
W cyklu 2023Z:
Celem przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym. |
W cyklu 2023Zn:
Celem przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym. |
W cyklu 2023Ln:
Celem ćwiczeń z przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. TREŚCI KSZTAŁCENIA: • Środowiskowe uwarunkowania procesów wychowania; Ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 3h • Przeprowadzenie obserwacji i wywiadu środowiskowego oraz analizowanie jego wyników. Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego dziecka; 3h |
W cyklu 2024Z:
Celem przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym. • Bliższe i dalsze środowisko dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym i procesy rządzące funkcjonowaniem tych środowisk. • Prowadzenie wywiadu środowiskowego i analizowanie jego wyników. • Warunki formy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci. • Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. • Organizacja i udzielanie na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna) • Prawo oświatowe a praktyka, wsparcie psychologiczno-pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). • Mniejszości narodowe wyznaniowe i religijne, fenomen niepełnosprawności itp. jako czynniki determinujące kontekst procesu wychowania. • Zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej w środowisku wychowawczym dziecka; • Typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w głównych środowiskach wychowawczych dziecka i ucznia; |
W cyklu 2024Zn:
Celem przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. Doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, a także analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym. |
W cyklu 2024Ln:
Celem ćwiczeń z przedmiotu „Środowiskowe konteksty wychowania „ jest kształcenie w zakresie różnych środowisk wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem ich specyfiki, uwarunkowań oraz interdyscyplinarnego zaplecza teoretycznego. TREŚCI KSZTAŁCENIA: • Środowiskowe uwarunkowania procesów wychowania; Ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 3h • Przeprowadzenie obserwacji i wywiadu środowiskowego oraz analizowanie jego wyników. Prezentacja i analiza gotowych wzorów oraz wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego dziecka; 3h |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie środowiskowe (społeczne) uwarunkowania procesów wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne); ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym; typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami w głównych środowiskach wychowawczych dziecka i ucznia; środowiskowe konteksty wychowania i kształcenia wynikające z wielokulturowości i międzykulturowości, zjawisko ekskluzji i inkluzji społecznej.
Umiejętności
Student /studentka potrafi wykorzystać w sposób refleksyjny i krytyczny posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; konstruować rozbudowane pisemne i ustne wypowiedzi dotyczące zagadnień z tego zakresu wiedzy pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa doceniać znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz prawidłowych więzi w środowiskach społecznych.
Literatura
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa: Czasopisma (wybrana problematyka): "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" (dostępne na stronie APS Czasopisma) "Praca Socjalna" (dostępne na stronie APS Czasopisma). |
W cyklu 2023Z:
Literatura Literatura dodatkowa Czasopisma |
W cyklu 2023Zn:
Literatura Literatura dodatkowa Czasopisma |
W cyklu 2023Ln:
• Brody N., Crowley M.J., Wpływ środowiska (i genów) na osobowość i inteligencję [w:] Geny i środowisko a zachowanie, W. Oniszczenko (red.), Warszawa 2002 LITERATURA UZUPEŁNIAJACA |
W cyklu 2024Z:
Literatura • Dudziak Urszula (2002) „Wychowanie w klasie szkolnej”. WSIP • Jarosz E, Wysocka E, (2020) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Żak • Lukasek A, (2020) Niewidzialne dzieci w systemie zdalnej edukacji, prawo dziecka do nauki. próba analizy zjawiska w: State and society facing pandemic, doi: 10.13166/mng/100039 • Liszcz K. Dziecko z Fas w domu i szkole, Kraków 2011 • Kurzępa J. Młodzi , piękne i niedrodzy . Młodość w objęciach seksbiznesu. Rubikon Warszawa 2012 • Wykorzystywanie seksualne dzieci :terapia badania praktyka red. M. Sajkowska 2004 Warszawa FDN • Przemoc w rodzinie. Jak przedszkole może pomóc dziecku, Lukasek A, (2019) w red. Szurowska B, Przedszkole w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą • Przemoc w rodzinie -krzywdzenie małych dzieci ochrona , pomoc Lukasek A, (2019) w red .Szurowska B, Rodzina w sytuacji trudnej , zdążyć z pomocą cz. 1 • Mediacja szkolna: Zasady, procedury, kompetencje : szkolny ośrodek mediacji (2016).red. A. Lukasek, M. Bąkiewicz. – Warszawa : Conviventia, • Słupek K. (2018), Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Harmonia, Gdańsk • Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem (2014)/ Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”, • Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu, (2017) red Mikler , Chwastek A, Difin Literatura dodatkowa • Jarosz-Bilińska A, Komunikacja, emocje, relacje, (2020) Karty pracy, WIR • Kompetentny wychowawca (2001)/ [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE, • Lukasek A., Nauczyciel-wychowawca kreatorem mediacji w szkole Teacher – tutor as a creator of mediation at school EDUKACJA ustawiczna DOROSŁYCH 4/2014 s.302-307 • Opfer H. Kato tata Nie pamiętnik 2009 • Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej • Samo Życie Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, (2017), ORE Czasopisma •Wychowanie w przedszkolu •Problemy Opiekuńczo Wychowawcze (wybrane zagadnienia) |
W cyklu 2024Zn:
Literatura Literatura dodatkowa Czasopisma |
W cyklu 2024Ln:
Brody N., Crowley M.J., Wpływ środowiska (i genów) na osobowość i inteligencję [w:] Geny i środowisko a zachowanie, W. Oniszczenko (red.), Warszawa 2002 LITERATURA UZUPEŁNIAJACA |
Uwagi
W cyklu 2022Zn:
Materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia i oraz literaturę przedmiotu; Prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos. Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu. |
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia i oraz literaturę przedmiotu; Prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos. Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu. |
W cyklu 2023Zn:
Materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia i oraz literaturę przedmiotu; Prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos. Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu. |
W cyklu 2023Ln:
Refleksyjna analiza treści ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami edukacyjnymi; Lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań - analiza krytyczna tekstów. Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; Godziny kontaktowe: Ocena niedostateczna: Student nie zna i nie rozumie oraz nie wymienia podstawowych pojęć, definicji i twierdzeń z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie potrafi zrozumieć podstawowych zasad i celów z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie potrafi zrozumieć podstawowych zasad i celów z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie jest gotów i nie docenia znaczenia podstawowej wiedzy z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Zakres ocen 3,0-3,5 Student zna i rozumie tylko podstawowe pojęcia, definicje i twierdzenia z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student potrafi zrozumieć tylko podstawowe zasady i cele środowiskowych kontekstów wychowania; Student potrafi zrozumieć podstawowe zasady i cele metodyki edukacji ekologicznej Student jest gotów i docenia znaczenie podstawowej wiedzy z zakresu metodyki edukacji ekologicznej w Wychowaniu przedszkolnym i Edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III Zakres ocen 4,0-4,5 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, definicje Ocena bardzo dobra 5,0 Student zna i rozumie oraz wymienia perfekcyjnie podstawowe pojęcia, definicje i twierdzenia z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student bezbłędnie opanował podstawowe zasady i cele z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student bezbłędnie opanował podstawowe zasady i cele z zakresu metodyki edukacji ekologicznej Student jest gotów i docenia znaczenie podstawowej wiedzy z zakresu metodyki edukacji ekologicznej w Wychowaniu przedszkolnym i Edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III |
W cyklu 2024Z:
Materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia i oraz literaturę przedmiotu; Prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos. Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu. Godziny kontaktowe: Ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, 60 Inne formy 35 5 ECTS Metody kształcenia: Refleksyjna analiza treści ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami edukacyjnymi; Lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań; Analiza krytyczna tekstów, Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy |
W cyklu 2024Zn:
Materiały dydaktyczne opracowane w oparciu o treści kształcenia i oraz literaturę przedmiotu; Prezentacje multimedialne z komentarzami, materiały dodatkowe, opisy zadań oraz linki internetowe do literatury - przesyłane również elektronicznie poprzez aps.usos. Celem kształcenia jest nabycie oraz doskonalenie studentów w zakresie umiejętności identyfikacji, analizy interpretacji i ewaluacji różnych postaci wiedzy o wychowaniu oraz doskonalenie umiejętności analizy tekstów źródłowych, analizy problemów o charakterze teoretycznym i praktycznym oraz rozwijania umiejętności prowadzenia dyskusji naukowej. Celem kształcenia jest ukształtowanie gotowości do poszerzania oraz promowania wiedzy o wychowaniu. |
W cyklu 2024Ln:
Refleksyjna analiza treści ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami edukacyjnymi; Lektura tekstów społecznych, kulturowych, politycznych, raportów, wyników badań - analiza krytyczna tekstów. Omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; Godziny kontaktowe: Ocena niedostateczna: Student nie zna i nie rozumie oraz nie wymienia podstawowych pojęć, definicji i twierdzeń z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie potrafi zrozumieć podstawowych zasad i celów z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie potrafi zrozumieć podstawowych zasad i celów z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student nie jest gotów i nie docenia znaczenia podstawowej wiedzy z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Zakres ocen 3,0-3,5 Student zna i rozumie tylko podstawowe pojęcia, definicje i twierdzenia z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student potrafi zrozumieć tylko podstawowe zasady i cele środowiskowych kontekstów wychowania; Student potrafi zrozumieć podstawowe zasady i cele metodyki edukacji ekologicznej Student jest gotów i docenia znaczenie podstawowej wiedzy z zakresu metodyki edukacji ekologicznej w Wychowaniu przedszkolnym i Edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III Zakres ocen 4,0-4,5 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia, definicje Ocena bardzo dobra 5,0 Student zna i rozumie oraz wymienia perfekcyjnie podstawowe pojęcia, definicje i twierdzenia z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student bezbłędnie opanował podstawowe zasady i cele z zakresu środowiskowych kontekstów wychowania; Student bezbłędnie opanował podstawowe zasady i cele z zakresu metodyki edukacji ekologicznej Student jest gotów i docenia znaczenie podstawowej wiedzy z zakresu metodyki edukacji ekologicznej w Wychowaniu przedszkolnym i Edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: