Rozpoznawanie potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym PW-5F-RDP
TREŚCI PROGRAMOWE
Założenia wychowania przedszkolnego a potrzeby rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju poznawczego, fizycznego/ruchowego, społeczno-emocjonalnego przygotowania do nauki; zadania wychowania przedszkolnego w zakresie wspierania rozwoju dziecka i rozpoznawania jego potrzeb w poszczególnych obszarach rozwoju. Organizacja środowiska wychowawczego w przedszkolu przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych poszczególnych dzieci lub grup. Współpraca z nauczycielami – specjalistami (logopedą, psychologiem, pedagogiem itd.) w procesie monitorowania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym przez nauczycieli.
W cyklu 2021Z:
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą więdzę i umiejętności w zakresie: |
W cyklu 2021Zn:
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie: |
W cyklu 2022Z:
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą więdzę i umiejętności w zakresie: |
W cyklu 2022Zn:
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie: |
W cyklu 2023Z:
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym. Realizowane są zagadnienia dotyczące: |
W cyklu 2023Zn:
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym. Realizowane są zagadnienia dotyczące: |
W cyklu 2024Z:
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym. Realizowane są zagadnienia dotyczące: |
W cyklu 2024Zn:
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym. Realizowane są zagadnienia dotyczące: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie potrzeby rozwojowe dziecka w przedszkolu; zadania edukacji przedszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka i rozpoznawania jego potrzeb.
Zna organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości rozwojowych poszczególnych dzieci lub grup.
Zna i rozumie zasady projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, rozpoznawania potrzeb i możliwości dziecka.
Umiejętności
Student/-ka potrafi kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za rozpoznawanie potrzeb dziecka i odpowiadania na nie.
Jest gotowy/gotowa do efektywnej współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, w tym: psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, rodzicami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej, w celu rozpoznawania potrzeb dziecka i adekwatnego odpowiadania na nie.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Jarosz E. Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,, Żak”. Literatura uzupełniająca: Czasopisma oraz monografie zbiorowe zawierające opracowania o charakterze badawczym w obszarze edukacji, np. Życie Szkoły, Wychowanie na co Dzień, Nowa Szkoła…, Edukacja Jutra |
W cyklu 2021Zn:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2022Z:
Jarosz E. Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ,, Żak”. Literatura uzupełniająca: Czasopisma oraz monografie zbiorowe zawierające opracowania o charakterze badawczym w obszarze edukacji, np. Życie Szkoły, Wychowanie na co Dzień, Nowa Szkoła…, Edukacja Jutra |
W cyklu 2022Zn:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2023Zn:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2024Zn:
Literatura podstawowa |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia/uczenia się: Nakład pracy: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć: czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Link do zespołu: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia/uczenia się: Nakład pracy: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15 h Przygotowanie się do zajęć: czytanie fachowej lektury, przegląd gier, pomocy dydaktycznych - 40 h Przygotowanie prac projektowych w zespołach - 45 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: - podające (informacyjne): wykład, pokaz, wyjaśnianie; - aktywne (heurystyczne): dyskusja, burza mózgów (fabryka pomysłów), symulacja, metoda aktywnego opisu, metoda projektu, portfolio. NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: