Podstawy edukacji zdrowotnej dla nauczycieli wczesnej edukacji PW-5F-PZW
TREŚCI PROGRAMOWE
Zdrowie – modele, uwarunkowania i zagrożenia. Umiejętności życiowe (life skills) i zachowania prozdrowotne. Podstawy wiedzy o rozwoju biologicznym człowieka. Możliwości wspomagania dziecka w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowanie stanów zagrażających zdrowiu. Możliwości zmian w otoczeniu dziecka. Wiedza o procesach uczenia się mózgu.
W cyklu 2022L:
Dokonanie weryfikacji metod aktywizujących w edukacji zdrowotnej według potrzeb odbiorców. |
W cyklu 2022Ln:
Zdrowie – modele, uwarunkowania i zagrożenia. |
W cyklu 2023L:
1. Ustalenia terminologii edukacji zdrowotnej |
W cyklu 2023Ln:
2. Paradygmaty i podejścia edukacji zdrowotnej 3. Formy i modele edukacji zdrowotnej 4. Umiejętności życiowe (life skills) w rozwoju biologicznym człowieka 5. Ogólne warunki społeczno-ekonomiczne, kulturowe i środowiskowe wpływające na stan zdrowia i zagrożenia zdrowiu, Czynniki w otoczeniu dziecka warunkujące zdrowie 6. PROGRAM WYCHOWACZO-PROFILAKTYCZNY 7. Promocja zdrowia w szkole |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia u dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Student /studentka zna istotę umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych u dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Student /studentka zna podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka.
Student /studentka zna sposoby wspomagania dziecka i ucznia w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu; możliwości zmian w otoczeniu dziecka lub ucznia; procesy uczenia się mózgu.
Umiejętności
Student /studentka potrafi rozpoznać sytuację zagrożenia dla zdrowia dzieci w przedszkolu i klasach I-III i odpowiednio zareagować.
Student /studentka potrafi skutecznie promować zachowania prozdrowotne u dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Kompetencje społeczne
Student/studentka jest gotowy/gotowa do krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska u dzieci w przedszkolu i klasach I-III.
Literatura
W cyklu 2022L:
B. Wolny, Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, ORE, Warszawa 2019. Lektury uzupełniające: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
- Antoszczuk, G. 2004, Zajęcia ruchowe w przedszkolu. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław |
W cyklu 2023L:
B. Wolny, Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, ORE, Warszawa 2019. Lektury uzupełniające: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
B. Wolny, Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, ORE, Warszawa 2019. B. Woynarowska (red.), Orgnizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. ORE, Warszaw 2011. K. Pujer (red.) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Wybrane problemy, Wyd. Exante, Wrocław 2016. Lektury uzupełniające: Borzucka-Sitkiewicz, K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków: Impuls. 5 Woynarowska, B., (1995). Podstawy teoretyczne i strategia edukacji zdrowotnej w szkole. W: Lider. nr 1. Woynarowska, B., Sokołowska, M. (2001). Ścieżka edukacyjna – edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Warszawa: KOWEZ. Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. Warszawa: PWN. Woynarowska Barbara (red.): „Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli”, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2011 A. Rogacka, Edukacja zdrowotna w podstawie programowej, ORE, Warszawa 2019. (https://www.ore.edu.pl/2020/02/edukacja-zdrowotna-w-podstawie-programowej/) A. Rogacka, Edukacja zdrowotna w podstawie programowej. Przedszkole. Szkoła podstawowa: klasy: 1-3. Wyd. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej Szkoła podstawowa: klasy IV–VIII https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-zdrowotna http://www.kuratorium.opole.pl/wp-content/uploads/2018/04/promocja-zdrowego-stylu-zycia-w-swietle-przepisow-prawa.pdf https://padlet.com/wianami/z3cdxrnixhwl4g0x |
Uwagi
W cyklu 2022L:
3 pkt ECTS - 80-90h Metody pracy: aktywizujące: praca w grupach, praca projektowa, burza mózgów, debata, podające (prezentacja, film) |
W cyklu 2022Ln:
3 pkt ECTS - 80-90h |
W cyklu 2023L:
3 pkt ECTS - 80-90h Wiedza – na podstawie egzaminu przeprowadzonego za pośrednictwem Ms. Forms (pytania zamknięte wielokrotnego wyboru) weryfikacja znajomości i rozumienia modeli, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia u dzieci w przedszkolu i klasach I-III oraz zagadnienia dotyczące rozwoju biologicznego człowieka. |
W cyklu 2023Ln:
3 pkt ECTS - 80-90h Metody aktywizujące: burza mózgów, praca grupowa, praca indywidualna Sposób pomiaru efektów kształcenia: Obecność na zajęciach. Dopuszczalne 1 nieobecności wykonanie projektu z zakresu edukacji zdrowotnej dla uczniów klas 1-3 promujący rozwój biologiczny człowieka. Każdy projekt powinien zawierać: cel ogólny, 3 cele szczegółowe, opis 3 ćwiczeń aktywizujących. Forma: prezentacja multimedialna przekazana do Wykładowcy przez Starostę grupy. Ćwiczenia będzie trzeba zaprezentować na zajęciach w APS. Ocena będzie indywidualna i uzależniona od poziomu kreatywności pomysłów Studentów oraz spełnienia poszczególnych wytycznych. Sposób realizacji: wykonanie projektu z zakresu edukacji zdrowotnej dla dzieci w wieku przedszkolnym, wskazujący zależność zdrowia od przyrody. Każdy projekt powinien zawierać: cel ogólny, 3 cele szczegółowe, opis 3 ćwiczeń aktywizujących wraz z przygotowaniem środków dydaktycznych. Forma: prezentacja multimedialna przekazana do Wykładowcy przez Starostę grupy. Kryteria oceniania: Forma zaprezentowania ćwiczeń na zajęciach w APS w ramach angażującej symulacji wszystkich Studentów w grupie. Ocena z 2 projektów będzie indywidualna i uzależniona od poziomu diagnozy przeprowadzonej w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz spełnienia wytycznych wskazanych w konspekcie scenariusza, zapisanych na kanale Ms. Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: