Pedagogika zrównoważonego rozwoju PW-5F-PZR
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawy zrównoważonego rozwoju – definicje, historia, założenia, koncepcje pedagogiczne. Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju (DEZR) 2005-2014 i jej efekty. Edukacja globalna. Ekologiczne obszary pedagogiki zrównoważonego rozwoju. Świadomość ekologiczna społeczeństwa i działania człowieka wobec środowiska przyrodniczego. Projektowanie i ewaluacja zajęć w środowisku przyrodniczym; Uczenie się w przyrodzie – o przyrodzie i dla przyrody, we współpracy z rodzicami dzieci i uczniów. Pedagogizacja społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju.
W cyklu 2023Z:
1. O projekcie edukacyjnym dla lokalnej społeczności przedszkola i szkoły w kontekście celów ZR a) Wybór adresatów projektu, miejsca, sposobu organizacji (materiałów, programu, obsługi informatycznej, propagowania projektu b) Zielony plecak jako przykład projektu edukacyjnego we współpracy międzynarodowej c) Inne przykłady: Ogród wertykalny, Filmy, Przygotowania przyrody do zimy, Ochrona ptaków Dlaczego należy oszczędzać wodę? Co się dzieje z klimatem Ziemi, Gospodarka odpadami w przedszkolu i w domu, Gospodarka odpadami w szkole i w domu c) Kwestionariusz sprawozdania 2. Opracowanie koncepcji ( każda czteroosobowa grupa zastanowi się nad przeprowadzeniem projektu edukacyjnego dla lokalnej społeczności z udziałem dzieci z przedszkola rodziców i sąsiadów placówki następne zajęcia podaj wstępne tematy projektów które będziemy realizować opracowujemy koncepcję. 3. Przedstawienie koncepcji projektów, dyskusja, wyjaśnienia dot. Projektu każdej grupy. 4. Wstępna prezentacja wyników co zrobiliśmy do tej pory przygotowując się do końcowej prezentacji projektu 5. Prezentacje końcowa projektów 6. Złożenie sprawozdań. Ewaluacja projektów efekty, zainteresowanie, ocena uczestników i samoocena
Pomysły na projekt zbieramy na pierwszych ćwiczeniach i weryfikujemy: |
W cyklu 2023Zn:
1. O projekcie edukacyjnym dla lokalnej społeczności przedszkola i szkoły w kontekście celów ZR a) Wybór adresatów projektu, miejsca, sposobu organizacji (materiałów, programu, obsługi informatycznej, propagowania projektu b) Zielony plecak jako przykład projektu edukacyjnego we współpracy międzynarodowej c) Inne przykłady: Ogród wertykalny, Filmy, Przygotowania przyrody do zimy, Ochrona ptaków Dlaczego należy oszczędzać wodę? Co się dzieje z klimatem Ziemi, Gospodarka odpadami w przedszkolu i w domu, Gospodarka odpadami w szkole i w domu c) Kwestionariusz sprawozdania 2. Opracowanie koncepcji ( każda czteroosobowa grupa zastanowi się nad przeprowadzeniem projektu edukacyjnego dla lokalnej społeczności z udziałem dzieci z przedszkola rodziców i sąsiadów placówki następne zajęcia podaj wstępne tematy projektów które będziemy realizować opracowujemy koncepcję. 3. Przedstawienie koncepcji projektów, dyskusja, wyjaśnienia dot. Projektu każdej grupy. 4. Wstępna prezentacja wyników co zrobiliśmy do tej pory przygotowując się do końcowej prezentacji projektu 5. Prezentacje końcowa projektów 6. Złożenie sprawozdań. Ewaluacja projektów efekty, zainteresowanie, ocena uczestników i samoocena
Pomysły na projekt zbieramy na pierwszych ćwiczeniach i weryfikujemy: |
W cyklu 2024Zn:
A. Falkowska i L. Tuszyńska, W poszukiwaniu animatora edukacji zrównoważonego rozwoju, DIFIN 2024 L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie kulturowe, antropologiczne, aksjologiczne i socjologiczne opisy współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem idei zrównoważonego rozwoju; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek w kontekście dążenia do osiągnięcia priorytetów zrównoważonego rozwoju; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych mające związek ze stanem i sposobem realizacji założeń zrównoważonego rozwoju.
Umiejętności
Student /studentka potrafi analizować swoje doświadczenia praktyczne w roli nauczyciela lub wychowawcy w kontekście realizacji założeń idei zrównoważonego rozwoju oraz interpretować w tym kontekście model świadomości refleksyjnego nauczyciela.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie zrównoważonego rozwoju jako istotnego kontekstu rozwoju dziecka i ucznia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
W cyklu 2023Z:
Uczyć się robiąc, czyli jak pracować metodą projektów Centrum Edukacji Obywatelskiej https://koss.ceo.org.pl › uczyc-inaczej › artykuly › uc Ligia Tuszyńska, Anna Witkowska-Tomaszewska Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne. T. 1 Wyd. APS 2023 Anna Mikler-Chwastek, Jan Amos Jelinek, Adamina Korwin-Szymanowska.Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym w praktyce szkolnej. T. 2 Wyd. APS 2023 http://www.aps.edu.pl/wydawnictwo/publikacje-online/ligia-tuszynska-anna-witkowska-tomaszewska-zielona-edukacja-wc Ligia Tuszyńska Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle. Wyd. Adam Marszałek. Toruń. 2018 |
W cyklu 2023Zn:
Uczyć się robiąc, czyli jak pracować metodą projektów Centrum Edukacji Obywatelskiej https://koss.ceo.org.pl › uczyc-inaczej › artykuly › uc Ligia Tuszyńska, Anna Witkowska-Tomaszewska Zielona edukacja wczesnoszkolna. Wprowadzenie teoretyczne. T. 1 Wyd. APS 2023 Anna Mikler-Chwastek, Jan Amos Jelinek, Adamina Korwin-Szymanowska.Zielona edukacja i zrównoważony rozwój w nauczaniu początkowym w praktyce szkolnej. T. 2 Wyd. APS 2023 http://www.aps.edu.pl/wydawnictwo/publikacje-online/ligia-tuszynska-anna-witkowska-tomaszewska-zielona-edukacja-wc Ligia Tuszyńska Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle. Wyd. Adam Marszałek. Toruń. 2018 |
W cyklu 2024Zn:
A. Falkowska i L. Tuszyńska, W poszukiwaniu animatora edukacji zrównoważonego rozwoju, DIFIN 2024 L. Tuszyńska, Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle, Wyd. Adam Marszałek , Toruń 2018 A. Walosik, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. UP, Kraków 2014 A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015 A. Witkowska Tomaszewska, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa, Wyd. APS, Warszawa2016 Netografia: podawana na bieżąco przez studentów i wykładowcę |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
grupa ćwiczeniowa V DMPW Metody kształcenia: Sposób pomiarów efektów kształcenia: aktywność studenta podczas zajęć Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
grupa ćwiczeniowa V DMPW Metody kształcenia: Sposób pomiarów efektów kształcenia: aktywność studenta podczas zajęć Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Uwagi Nakład pracy studenta 55 godz. 2 pkt ECTS Spotkania stacjonarne z wykorzystaniem aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć. Wykład w postaci prezentacji Power Point z komentarzami. Konsultacje indywidualne w czasie dyżurów oraz za pomocą aplikacji Teams.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: