Praca z dzieckiem zdolnym w wieku przedszkolnym PW-5F-PZP1
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie zdolności i dziecka zdolnego. Sposoby identyfikacji, diagnozy zdolności dzieci w wieku przedszkolnym w procesie dydaktycznym przez nauczycieli. Sposoby diagnozowania silnych stron zdolnego dziecka w wieku przedszkolnym. Przygotowanie autorskiego arkusza obserwacji zdolności dziecka. Przykłady programów edukacyjnych dla zdolnych dzieci w wieku przedszkolnym. Zdolności a silne i słabe strony dziecka w wieku przedszkolnym.
W cyklu 2024L:
Zajęcia na uczelni i ew.zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami władz uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kody lub linki aktywacyjne do założonych przez prowadzących Zespoły w aplikacji Microsoft Teams zostaną przesłane studentkom i studentom przez pocztę USOS. Szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą przekazywane na zajęciach. Kontakt ze studentami będzie odbywał się również drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie APS. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS |
W cyklu 2024Ln:
Zajęcia na uczelni i ew.zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (zgodnie z decyzjami władz uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na Uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kody lub linki aktywacyjne do założonych przez prowadzących Zespoły w aplikacji Microsoft Teams zostaną przesłane studentkom i studentom przez pocztę USOS. Szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą przekazywane na zajęciach. Kontakt ze studentami będzie odbywał się również drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie APS. W ramach przedmiotu studentki i studenci uczestniczą również w badaniach naukowych prowadzonych na terenie APS. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie proces rozwoju zdolności dziecka w wieku przedszkolnym w różnych obszarach rozwoju (fizycznego, motorycznego i psychospołecznego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego i moralnego); normy rozwojowe (różnorodność ujęć) oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej.
Zna i rozumie psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci zdolnych; modele zdolności; metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Umiejętności
Student/-ka potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci i ich konteksty ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się zdolności.
Potrafi obserwować zachowania społeczne dzieci zdolnych w wieku przedszkolnym i analizować ich uwarunkowania.
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii w zakresie problematyki zdolności.
Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia zdolnego dziecka w wieku przedszkolnym.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych związanych z kształceniem i wychowaniem zdolnych dzieci w wieku przedszkolnym.
Jest gotowy/gotowa do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej z zakresu problematyki zdolności dzieci w wieku przedszkolnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: