Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu PW-5F-PZP
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie zdolności i dziecka zdolnego. Sposoby identyfikacji, diagnozy zdolności dzieci w wieku przedszkolnym w procesie dydaktycznym przez nauczycieli. Sposoby diagnozowania silnych stron zdolnego dziecka w wieku przedszkolnym. Przykłady programów edukacyjnych dla zdolnych dzieci w wieku przedszkolnym. Zdolności a silne i słabe strony dziecka w wieku przedszkolnym.
W cyklu 2022Z:
Pojęcie zdolności i dziecka zdolnego |
W cyklu 2022Zn:
Podczas ćwiczeń studentki i studenci zapoznają się z zagadnienia: |
W cyklu 2023Z:
Pojęcie zdolności i dziecka zdolnego |
W cyklu 2023Zn:
Pojęcie zdolności i dziecka zdolnego |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie proces rozwoju zdolności dziecka w wieku przedszkolnym w różnych obszarach rozwoju (fizycznego, motorycznego i psychospołecznego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego i moralnego); normy rozwojowe (różnorodność ujęć) oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej.
Student /studentka zna i rozumie psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci zdolnych; modele zdolności; metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Umiejętności
Student /studentka potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci i ich konteksty ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się zdolności.
Student /studentka potrafi obserwować zachowania społeczne dzieci zdolnych w wieku przedszkolnym i analizować ich uwarunkowania.
Student /studentka potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii w zakresie problematyki zdolności.
Student /studentka potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia zdolnego dziecka w wieku przedszkolnym.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych związanych z kształceniem i wychowaniem zdolnych dzieci w wieku przedszkolnym.
Student /studentka jest gotowy/gotowa do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej z zakresu problematyki zdolności dzieci w wieku przedszkolnym.
Kryteria oceniania
Metoda oceniania zależna od grupy przedmiotowej, znajduje się w dodatkowym opisie
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gwiazdowska-Stańczak S., Sękowski A., "Rodzina uczniów zdolnych", Warszawa 2018
Braun M., Mach M., "Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców", Warszawa 2013
Limont W., "Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować", Sopot 2005
Literatura uzupełniająca:
Schwarz D., Tsang J., Blair K., "Jak się uczymy" Warszawa 2017
Gołębiowska-Szychowska J., Szychowski Ł., "Powiem ci, jak się uczyć", Warszawa 2014
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: praca indywidualna i praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia/uczenia się: |
W cyklu 2023Z:
Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, opis, praca z podręcznikiem, metoda zajęć praktycznych, metoda projektu |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, opis, praca z podręcznikiem, metoda zajęć praktycznych, metoda projektu Nakład pracy Studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: