Praca z uczniem zdolnym na etapie edukacji wczesnoszkolnej PW-5F-PZD
TREŚCI PROGRAMOWE
Definicja ucznia zdolnego. Sposoby identyfikacji, diagnozy zdolności uczniów w młodszym wieku szkolnym w procesie dydaktycznym przez nauczycieli. Sposoby diagnozowania silnych stron zdolnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Przegląd narzędzi służących diagnozie zdolności dzieci w młodszym wieku szkolnym. Przykłady zadań i zajęć dla uczniów zdolnych. Zdolności a silne i słabe strony ucznia w młodszym wieku szkolnym. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych uczniów zdolnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie proces rozwoju zdolności dziecka w wieku wczesnoszkolnym w różnych obszarach rozwoju (fizycznego, motorycznego i psychospołecznego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego i moralnego); normy rozwojowe (różnorodność ujęć) oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej.
Zna i rozumie psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci zdolnych; modele zdolności; metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Umiejętności
Student/-ka potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci i ich konteksty ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się zdolności.
Potrafi obserwować zachowania społeczne dzieci zdolnych w wieku przedszkolnym i analizować ich uwarunkowania.
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii w zakresie problematyki zdolności.
Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia zdolnego dziecka w młodszym wieku szkolnym.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych związanych z kształceniem i wychowaniem zdolnych uczniów w młodszym wieku szkolnym.
Jest gotowy/gotowa do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej z zakresu problematyki zdolności dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: