Psychologia uczenia się PW-5F-PYU
TREŚCI PROGRAMOWE
Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych). Metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania. Procesy uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
W cyklu 2020L:
1. Koncepcje psychologiczne i związane z nimi nurty badań nad |
W cyklu 2020Ln:
1. Rozwój a uczenia się dziecka |
W cyklu 2021Ln:
Wprowadzenie. Pojęcie uczenia się. Rodzaje uczenia się. Przebieg i efekty uczenia się a wiek i cechy rozwojowe Przebieg i efekty uczenia się a cechy indywidualne Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych Strategie uczenia się Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. Rozwijanie zdolności samodzielnego uczenia się dzieci i style uczenia się |
W cyklu 2021L:
Treści programowe: |
W cyklu 2022L:
Treści programowe: |
W cyklu 2022Ln:
Treści programowe: |
W cyklu 2023L:
Wprowadzenie. Pojęcie uczenia się. Rodzaje uczenia się. Przebieg i efekty uczenia się a wiek i cechy rozwojowe Przebieg i efekty uczenia się a cechy indywidualne Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych Strategie uczenia się Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. Rozwijanie zdolności samodzielnego uczenia się dzieci i style uczenia się |
W cyklu 2023Ln:
Treści programowe: 1. Uczenie się i nauczanie – różnorodność pojęć teoretycznych |
W cyklu 2024L:
Student nabywa wiedzę z zakresu podstawowej psychologii uczenia się wraz z jej zastosowaniem praktycznym w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Student nabywa kompetencje z zakresu metod skutecznego uczenia się. W trakcie zajęć Student wykorzystuje aplikacje: Padlet, Mentimeter, Coggle oraz Blooket do nauki. W trakcie zajęć Student rozwija następujące kompetencje społeczne: Po zakończeniu zajęć z przedmiotu Student będzie prezentował postawę: Te kompetencje i postawy, kształtowane podczas dyskusji na zajęciach, wykładu, pracy w grupach, samokształcenia kierowanego przygotują Studentów do świadomego uczestnictwa w procesie edukacyjnym, zarówno jako uczących się, jak i przyszłych nauczycieli, trenerów czy specjalistów w różnych dziedzinach. W trakcie zajęć realizowane są następujące treści programowe: |
W cyklu 2024Ln:
Student nabywa wiedzę z zakresu podstawowej psychologii uczenia się wraz z jej zastosowaniem praktycznym w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Student nabywa kompetencje z zakresu metod skutecznego uczenia się. W trakcie zajęć Student wykorzystuje aplikacje: Padlet, Mentimeter, Coggle oraz Blooket do nauki. W trakcie zajęć Student rozwija następujące kompetencje społeczne: Po zakończeniu zajęć z przedmiotu Student będzie prezentował postawę: Te kompetencje i postawy, kształtowane podczas dyskusji na zajęciach, wykładu, pracy w grupach, samokształcenia kierowanego przygotują Studentów do świadomego uczestnictwa w procesie edukacyjnym, zarówno jako uczących się, jak i przyszłych nauczycieli, trenerów czy specjalistów w różnych dziedzinach. W trakcie zajęć realizowane są następujące treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów; metody i techniki uczenia się.
Umiejętności
Student/-ka potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty.
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w procesie uczenia się.
Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie właściwego zastosowania metod i technik uczenia się dzieci i uczniów.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: 1. Gütner, C. (1987). Psychologia różnic indywidualnych w uczeniu się. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Linki do zespołów: Studenci mają także możliwość zadawania pytań, wyjaśniania wątpliwości poprzez pocztę elektroniczną lub aplikację Teams w trakcie cotygodniowych dyżurów. Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online, analiza przypadków, wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, ; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie wystąpienia - 10 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online, analiza przypadków, wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, ; Link do zespołu przedmiotowego został przekazany Studentom drogą mailową za pomocą poczty w domenie aps.edu.pl przed pierwszym spotkaniem. Poniżej zamieszczam go raz jeszcze: Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie wystąpienia - 10 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2021Ln:
Praca z tekstem, praca w grupach, analiza przypadków , dyskusja. |
W cyklu 2021L:
Linki do Zespołów: Realizacja zajęć w trybie zdalnym w razie takiej konieczności będzie odbywała się za pomocą aplikacji MS Teams (synchronicznie zgodnie z ustalonym terminarzem zajęć) oraz dodatkowo za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl. Studenci mają także możliwość zadawania pytań, wyjaśniania wątpliwości poprzez pocztę elektroniczną lub aplikację Teams w trakcie cotygodniowych dyżurów. Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online, analiza przypadków, wykład aktywizujący; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie wystąpienia - 10 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach online, analiza przypadków, wykład aktywizujący; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 Przygotowanie wystąpienia - 10 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Praca z tekstem, praca w grupach, analiza przypadków , dyskusja. |
W cyklu 2023Ln:
Nakład pracy studenta: Metody kształcenia: wykład problemowy, studium przypadku, metoda warsztatowa |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków, wykład aktywizujący, indywidualna i grupowa praca w aplikacjach: Padlet, Mentimeter, Blooket, Coggle. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków, wykład aktywizujący, indywidualna i grupowa praca w aplikacjach: Padlet, Mentimeter, Blooket, Coggle. Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: