Psychologia twórczości PW-5F-PYT
TREŚCI PROGRAMOWE
Twórczość - definicje, teorie, koncepcje, modele, przejawy, uwarunkowania, mechanizmy i etapy procesu twórczego. Przeszkody w procesie twórczym. Pojęcie zdolności i dziecka zdolnego. Twórczość a inne zdolności: komponenty poznawcze w procesie twórczym (percepcja, wyobrażenia, wyobraźnia, uwaga, pamięć, pojęcia, myślenie, metapoznanie, rozwiązywanie problemów), emocje i motywacje w procesie twórczym - sytuacyjne uwarunkowania twórczego funkcjonowania. Twórczość a wzmocnienia zewnętrzne i rywalizacja (podejście poznawcze i behawiorystyczne). Ciekawość i motywacja poznawcza. Emocjonalne koszty podejmowania aktywności twórczej. Humor i jego związki z twórczością. Społeczne uwarunkowania twórczości. Klimat dla kreatywności. Stymulowanie twórczości. Przegląd możliwości i ograniczeń wywieranych na twórczość przez środowisko i edukację. Sposoby identyfikacji, diagnozy i rozwoju zdolności i potencjału twórczego dzieci w wieku 3-9 w procesie dydaktycznym przez nauczycieli.
W cyklu 2022Z:
Twórczość w ujęciu psychologicznym |
W cyklu 2022Zn:
W trakcie zajęć realizowane są następujące zagadnienia: |
W cyklu 2023Z:
Twórczość w ujęciu psychologicznym |
W cyklu 2023Zn:
Twórczość w ujęciu psychologicznym |
W cyklu 2024Z:
Wprowadzenie |
W cyklu 2024Zn:
Wprowadzenie |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie proces rozwoju zdolności dziecka w wieku przedszkolnym w różnych obszarach rozwoju (fizycznego, motorycznego i psychospołecznego, poznawczego, społeczno-emocjonalnego i moralnego); teorie rozwoju potencjału twórczego człowieka oraz ich praktyczne zastosowanie w pracy z dzieckiem.
Zna i rozumie psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci zdolnych; modele zdolności.
Umiejętności
Student/-ka potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci i ich konteksty ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania się zdolności.
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii w zakresie problematyki zdolności.
Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia zdolnego dziecka w wieku przedszkolnym.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotów wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych związanych z kształceniem i wychowaniem zdolnych dzieci w wieku przedszkolnym.
Jest gotów ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej z zakresu problematyki zdolności i twórczości dzieci w wieku 3-9 lat.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. Tokarz, A. (2005). Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: Tokarz A. (red.) (2005). W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Tokarz, A. (red.) (1991). Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody: Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, praca w zespołach Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Uwagi: Metody: |
W cyklu 2023Zn:
Uwagi: Metody: |
W cyklu 2024Z:
Metody: |
W cyklu 2024Zn:
Metody: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: