Pedagogika społeczna PW-5F-PSP
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych.
Pedagogika społeczna – rodowód i kształtowanie się jej tożsamości.
Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej (środowisko; przestrzeń; kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny; siły społeczne, społeczeństwo wiedzy; rozwój społeczny i jego mierniki).
Podstawowe środowiska wychowawcze (rodzina, szkoła, środowisko lokalne, różnorodne instytucje wychowawcze).
Wybrane problemy edukacyjne i socjalne.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika społeczna – rodowód i kształtowanie się jej tożsamości. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej, podstawowe środowiska wychowawcze, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika społeczna – rodowód i kształtowanie się jej tożsamości. Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej, podstawowe środowiska wychowawcze, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. |
W cyklu 2021L:
Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się jej tożsamości. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, wychowanie, kultura, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, empowerment, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny. Wybrane środowiska wychowawcze: lokalne, rodzina, szkoła. Społeczno-ekologiczne modele rozwoju i życia człowieka. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności społeczne, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. Animowanie życia, wspieranie obywatelskości, samorządności i autonomii człowieka. Integracja i inkluzja. |
W cyklu 2021Ln:
Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się jej tożsamości. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, wychowanie, kultura, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, empowerment, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny. Wybrane środowiska wychowawcze: lokalne, rodzina, szkoła. Społeczno-ekologiczne modele rozwoju i życia człowieka. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności społeczne, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. Animowanie życia, wspieranie obywatelskości, samorządności i autonomii człowieka. Integracja i inkluzja. |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Pedagogika społeczna – rodowód i kształtowanie się jej tożsamości. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej (środowisko; przestrzeń; kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny; siły społeczne, społeczeństwo wiedzy; rozwój społeczny i jego mierniki). Podstawowe środowiska wychowawcze (rodzina, szkoła, środowisko lokalne, różnorodne instytucje wychowawcze). Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Pedagogika społeczna – rodowód i kształtowanie się jej tożsamości. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej (środowisko; przestrzeń; kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny; siły społeczne, społeczeństwo wiedzy; rozwój społeczny i jego mierniki). Podstawowe środowiska wychowawcze (rodzina, szkoła, środowisko lokalne, różnorodne instytucje wychowawcze). Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Pedagogika społeczna – rodowód i kształtowanie się jej tożsamości. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej (środowisko; przestrzeń; kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny; siły społeczne, społeczeństwo wiedzy; rozwój społeczny i jego mierniki). Podstawowe środowiska wychowawcze (rodzina, szkoła, środowisko lokalne, różnorodne instytucje wychowawcze). Wybrane problemy edukacyjne i socjalne. |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Pedagogika społeczna definiuje i analizuje wychowanie w szeroko rozumianych kontekstach społeczno-kulturowych. Pedagogika społeczna – rodowód i kształtowanie się jej tożsamości. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej (środowisko; przestrzeń; kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny; siły społeczne, społeczeństwo wiedzy; rozwój społeczny i jego mierniki). Podstawowe środowiska wychowawcze (rodzina, szkoła, środowisko lokalne, różnorodne instytucje wychowawcze). Wybrane problemy edukacyjne i socjalne. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie wybrane ujęcia teoretyczne procesów wychowania i kształcenia; ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy pedagogiki społecznej; wychowanie jako spotkania w dialogu; zagadnienie wychowania do odpowiedzialnej wolności; typy relacji międzyludzkich w procesie wychowania i kształcenia oraz procesy społeczne rządzące tymi relacjami; główne środowiska wychowawcze, zagadnienie społeczeństwa wielokulturowego, podstawy dialogu międzykulturowego; fundamentalne dylematy współczesnej pedagogiki społecznej.
Umiejętności
Student /studentka potrafi analizować swoje doświadczenia praktyczne w roli nauczyciela lub wychowawcy oraz interpretować model świadomości refleksyjnego nauczyciela w kontekście problematyki pedagogiki społecznej.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do doceniania znaczenia pedagogiki społecznej dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych wychowania i kształcenia.
Kryteria oceniania
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura podstawowa: - Kawula S., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca - została zapisana dla poszczególnych grup w punkcie Zakres tematów. |
W cyklu 2020Ln:
Literatura podstawowa: - Kawula S., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca - została zapisana dla poszczególnych grup w punkcie Zakres tematów. |
W cyklu 2021L:
Literatura podstawowa: - Kawula S., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, (wybrane rozdziały). |
W cyklu 2021Ln:
Literatura podstawowa: - Kawula S., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, (wybrane rozdziały). |
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: - Kawula S., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca - zostanie podana poszczególnym grupom w trakcie zajęć. |
W cyklu 2022Ln:
Literatura podstawowa: - Kawula S., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca - zostanie podana poszczególnym grupom w trakcie zajęć. |
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: - Kawula S., (red.) 2007, Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca - zostanie podana poszczególnym grupom w trakcie zajęć. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura podstawowa: - Kawula S., (red.) 2007, Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca - zostanie podana poszczególnym grupom w trakcie zajęć. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 12h (niestacjonarne) 30h - 1 pkt. ECTS |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 12h (niestacjonarne) 30h - 1 pkt. ECTS Weryfikacja osiągnięcia efektów kształcenia nastąpi poprzez ocenę punktową kilku pisemnych prac studentów: opis środowiska lokalnego, opis środowiska socjalizacyjnego dziecka, mapa siły społeczne, mapa kapitału społecznego, egalitaryzm i tradycjonalizm w kontekście rodziny. Ocenie zostanie poddana również aktywność studentów podczas zajęć. |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; - wykonanie zadań praktycznych (np. analiza warunków środowiskowych, mapa kapitału społecznego) - przygotowywanie pracy zaliczeniowej NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 12h (niestacjonarne) - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 7h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 3h - wykonanie zadań praktycznych - 5h 30h - 1 pkt. ECTS |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; - wykonanie zadań praktycznych (np. analiza warunków środowiskowych, mapa kapitału społecznego) - przygotowywanie pracy zaliczeniowej NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 12h (niestacjonarne) - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 7h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 3h - wykonanie zadań praktycznych - 5h 30h - 1 pkt. ECTS |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 12h (niestacjonarne) 30h - 1 pkt. ECTS |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 12h (niestacjonarne) 30h - 1 pkt. ECTS |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 12h (niestacjonarne) 30h - 1 pkt. ECTS |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 12h (niestacjonarne) 30h - 1 pkt. ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: