Podstawy socjologii PW-5F-PSO
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia i teorie socjologiczne dotyczące struktury społecznej i zasady strukturalizacji życia społecznego, zasady funkcjonowania podstawowych instytucji, w tym instytucji oświatowych i ich roli w kształtowaniu i normowaniu rzeczywistości społecznej; wybrane teorie dotyczące interakcji społecznych ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji społecznej. Obserwowanie i analizowanie zjawisk społecznych, szczególnie w obszarach działalności pedagogicznej.
W cyklu 2020Z:
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
W cyklu 2021Z:
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
W cyklu 2021Zn:
I. Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii myśli socjologicznej. Współczesne teorie socjologiczne. |
W cyklu 2022Z:
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
W cyklu 2022Zn:
I. Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii myśli socjologicznej. Współczesne teorie socjologiczne. |
W cyklu 2023Z:
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
W cyklu 2023Zn:
I. Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii myśli socjologicznej. Współczesne teorie socjologiczne. |
W cyklu 2024Z:
Celem kursu jest przedstawienie studentom z innych kierunków niż socjologia, podstawowych zagadnień i problemów jakie podejmowane są we współczesnej socjologii. Punktem wyjścia jest przedstawienie socjologii jako dyscypliny naukowej oraz głównych metod jakimi socjologowie posługują się w swoich badaniach. |
W cyklu 2024Zn:
I. Przedmiot socjologii. Przedsocjologiczna wiedza o społeczeństwie. Wiedza potoczna i naukowa. Socjologia jako dyscyplina naukowa. Socjologia wśród innych nauk. Rozwój socjologii. Czołowi przedstawiciele socjologii myśli socjologicznej. Współczesne teorie socjologiczne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student /studentka zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne uczestników procesu wychowania i kształcenia, ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną w relacjach; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów.
Umiejętności
Student /studentka potrafi w sposób refleksyjny i krytyczny wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii, poprawnie konstruować pisemne i ustne wypowiedzi na tematy związane z omawianą problematyką.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych oraz indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i kierowania procesami społecznymi w środowisku wychowania i kształcenia dziecka i ucznia.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004. |
W cyklu 2021Z:
Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. |
W cyklu 2021Zn:
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004 |
W cyklu 2022Z:
Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. |
W cyklu 2022Zn:
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004 |
W cyklu 2023Z:
Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. |
W cyklu 2023Zn:
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004 |
W cyklu 2024Z:
Berger Peter, Zaproszenie do socjologii, Wydawnictwo Szkolne PWN. |
W cyklu 2024Zn:
1) A. Giddens, Socjologia, PWN Warszawa 2004 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do zespołu w MS Teams: Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego: Wykład online, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: Wykład: 15h; Ćwiczenia 15 h; Przygotowanie projektu 15h; Praca własna z literaturą 30. Łączny nakład pracy studenta 75h. |
W cyklu 2020Zn:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2021Z:
Metody dydaktyczne: wykład, analiza case study, dyskusja na żywo. Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego: wykład online, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: Wykład: 15h; Ćwiczenia 15 h; Przygotowanie projektu 15h; Praca własna z literaturą 30. Łączny nakład pracy studenta 75h. |
W cyklu 2021Zn:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: wykład, analiza case study, dyskusja na żywo. Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego: wykład online, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: Wykład: 15h; Ćwiczenia 15 h; Przygotowanie projektu 15h; Praca własna z literaturą 30. Łączny nakład pracy studenta 75h. |
W cyklu 2022Zn:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2023Z:
Metody dydaktyczne: wykład, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2024Z:
Metody dydaktyczne: wykład, analiza case study, dyskusja na żywo. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Opis metod kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: