Podstawy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym PW-5F-PRD
TREŚCI PROGRAMOWE
Sfery, etapy i uwarunkowania rozwoju dziecka. Pojęcie i cechy dysharmonii rozwojowej. Metody badawcze stosowane w psychologii rozwoju dziecka. Uwarunkowania rozwoju dziecka. Rozwój poznawczy, językowy, emocjonalny, osobowości, rozwój społeczny i elementy rozwoju moralnego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Wybrane zaburzenia podstawowych procesów psychicznych u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Trudności w uczeniu się i wybrane sposoby ich przezwyciężania.
W cyklu 2020Z:
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka
|
W cyklu 2020Zn:
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka
|
W cyklu 2021Z:
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka
|
W cyklu 2021Zn:
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka
|
W cyklu 2022Z:
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka |
W cyklu 2022Zn:
Rozwój dziecka - podstawy teoretyczne |
W cyklu 2023Z:
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka |
W cyklu 2023Zn:
Podstawy teoretyczne dotyczące rozwoju dziecka |
W cyklu 2024Z:
Wprowadzenie, czym jest rozwój i uczenie się, wychowanie i kształcenie. |
W cyklu 2024Zn:
Wprowadzenie, czym jest rozwój i uczenie się, wychowanie i kształcenie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; normy rozwojowe (różnorodność ujęć) oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej; rozwój i kształtowanie osobowości; zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia.
Zna i rozumie psychologiczne podstawy procesu rozwoju i uczenia się dzieci lub uczniów; modele rozwojowe uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania; trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.
Umiejętności
Student/-ka potrafi obserwować procesy związane z rozwojem i uczeniem się dzieci lub uczniów i ich konteksty.
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności związane z poziomem rozwoju.
Potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy w celu wspierania rozwoju dziecka i ucznia.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Borkowska M. (2018), Integracja Sensoryczna w Rozwoju Dziecka, Harmonia, Gdańsk.
|
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca:
|
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca
|
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca
|
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca
|
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca
|
W cyklu 2023Zn:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca
|
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca
|
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca
|
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Nakład pracy Studenta (3 ECTS) |
W cyklu 2020Zn:
Nakład pracy Studenta (3 ECTS) Link umożliwiający wejście studentów do grupy z aplikacji Teams został wysłany Studentom przez pocztę USOS mail. |
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy Studenta (3 ECTS) |
W cyklu 2021Zn:
Nakład pracy Studenta (3 ECTS) |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy Studenta (3 ECTS) |
W cyklu 2022Zn:
Metody: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy Studenta (3 ECTS) |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy Studenta (3 ECTS) |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy Studenta (3 ECTS) |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy Studenta (3 ECTS) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: