Podstawy psychologii PW-5F-PPY
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowa i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rola uwagi, emocji i motywacji w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologia różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, osobowości, temperamentu i stylu poznawczego. Podstawowe teorie i pojęcia z zakresu psychologii poznawczej. Zachowania społeczne i komunikowanie się. Znaczenie uwagi, emocji i motywacji w procesie poznawczym i regulacji zachowania. Przebieg i uwarunkowania procesów społecznych, mechanizmy kształtowania postaw.
W cyklu 2020Z:
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. |
W cyklu 2020Zn:
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. |
W cyklu 2021Z:
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. |
W cyklu 2021Zn:
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. |
W cyklu 2022Z:
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. |
W cyklu 2022Zn:
1. Przedmiot naukowych zainteresowań psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. |
W cyklu 2023Z:
Treści kształcenia: |
W cyklu 2023Zn:
Treści kształcenia: |
W cyklu 2024Z:
1. Psychologia, jako nauka – definicja, przedmiot naukowych dociekań. Początki myśli psychologicznej. Źródła filozoficzne i przyrodnicze psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. |
W cyklu 2024Zn:
1. Psychologia, jako nauka – definicja, przedmiot naukowych dociekań. Początki myśli psychologicznej. Źródła filozoficzne i przyrodnicze psychologii. Psychologia teoretyczna i stosowana. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.
Zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania; sytuację interpersonalną; zagadnienia: empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, negocjacji i rozwiązywania konfliktów; reguły współdziałania; procesy i role grupowe; bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z dzieckiem, mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów.
Umiejętności
Student/-ka potrafi obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty mając na uwadze ustalenia psychologiczne.
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się z użyciem właściwej terminologii psychologicznej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do Zespołu: Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu |
W cyklu 2020Zn:
Link do Zespołu: Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu |
W cyklu 2021Z:
Link do Zespołu: Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. wykładu |
W cyklu 2021Zn:
Link do Zespołu: Metody kształcenia: wykład aktywizujący online za pomocą aplikacji MS Teams, dyskusja dydaktyczna online, burza mózgów online , analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 12 godz. wykładu |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: wykład aktywizujący, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, analiza przypadków, materiały filmowe. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: