Pedagogika przedszkolna PW-5F-PPR
TREŚCI PROGRAMOWE
Terminologia używana w pedagogice przedszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.
W cyklu 2020L:
Podstawowe bloki tematyczne: Zaliczenie przedmiotu (na ocenę): egzamin będzie przeprowadzony w formie zdalnej (test). Będzie obejmował treści przedmiotu oraz literaturę przedmiotu (publikacje obowiązkowe oraz informacje zapisane w dokumentach dotyczących edukacji przedszkolnej wymienionych oraz dokumenty prawne, w zakładce "literatura"). |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w wieku przedszkolnym, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej. Rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi. Wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych. |
W cyklu 2021L:
BLOKI TEMATYCZNE: |
W cyklu 2021Ln:
Podstawowe bloki tematyczne: |
W cyklu 2022L:
BLOKI TEMATYCZNE: |
W cyklu 2022Ln:
BLOKI TEMATYCZNE: |
W cyklu 2023L:
BLOKI TEMATYCZNE: |
W cyklu 2023Ln:
BLOKI TEMATYCZNE: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w wieku przedszkolnym, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej.
W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci.
W pogłębionym stopniu zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym; cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi; modele, funkcje, szanse, zagrożenia współpracy; sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia, a także sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.
Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu oraz tworzyć właściwy klimat w grupie przedszkolnej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
W cyklu 2020L:
Publikacje obowiązkowe Publikacje uzupełniające Dokumenty do pracy na zajęciach: Dokumenty dotyczące edukacji przedszkolnej: Dokumenty prawne dotyczące funkcjonowania przedszkola: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: M. Kotarba-Kańczugowska (2013), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wyd. APS, Warszawa (libra ibuk) I. Sikorska (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wyd. UJ, Kraków (libra ibuk) Literatura uzupełniająca: Dylematy współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / pod red. Edyty Skoczylas-Krotli, Izabeli Sochackiej ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa : Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2012. |
W cyklu 2021L:
Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. |
W cyklu 2021Ln:
Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. |
W cyklu 2022L:
Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. |
W cyklu 2022Ln:
Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zdalne metody kształcenia on-line, zajęcia prowadzone za pomocą aplikacji MS Teams. Link do wykładu: Linki do ćwiczeń: Gr 1 Gr 2 Gr 3 Gr 4 |
W cyklu 2020Ln:
ECTS 4 Wykład: 15 godzin Link umożliwiający wejście do grupy zostanie wysłany przez pocztę USOS. |
W cyklu 2021L:
ECTS 4 |
W cyklu 2021Ln:
ECTS 4 |
W cyklu 2022L:
ECTS 4 |
W cyklu 2022Ln:
ECTS 4 |
W cyklu 2023L:
ECTS 4 |
W cyklu 2023Ln:
ECTS 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: