Podstawy pedagogiki PW-5F-PPG
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika jako wiedza i nauka o wychowaniu. Podstawowe teorie i pojęcia pedagogiki. Powstanie i ewolucja pedagogiki jako nauki. Globalne problemy współczesnej cywilizacji i ich związki z pedagogiką. Sytuacja pedagogiki w ponowoczesności. Próba opisu, istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Funkcje, nurty i cele wychowania. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. Wychowawca i wychowanek – podmiotowość, cechy, kompetencje, relacje.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE Pytania o pedagogikę: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Pytania o wychowanie - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Geneza wychowania – wychowanie w różnych kulturach i porządkach życia społecznego. Pytania o granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Pytania o rzeczywistość: społeczno-kulturowe konteksty wychowania. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Problemy regionalne i ich implikacje dla edukacji. Pytania o współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. - Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. Współczesne koncepcje oddziaływań wychowawczych w rodzinie (swoboda czy posłuszeństwo): A. Adler, T. Gordon., S. Sławiński |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE KIERUNKI WYCHOWANIA V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE Pytania o pedagogikę: - Pedagogika jako wiedza/ nauka o wychowaniu. Pytania o wychowanie - Wychowanie jako proces sprawczy – próby opisu. Istota, dziedziny, treści i uwarunkowania wychowania. Geneza wychowania – wychowanie w różnych kulturach i porządkach życia społecznego. Pytania o granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu. - Tradycyjne i emancypacyjne ujecie i praktyki wychowania. Pytania o rzeczywistość: społeczno-kulturowe konteksty wychowania. - Problemy globalne współczesnej cywilizacji i ich związki z edukacją i wychowaniem. Problemy regionalne i ich implikacje dla edukacji. Pytania o współczesne środowiska i praktyki wychowawcze. - Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie. Współczesne koncepcje oddziaływań wychowawczych w rodzinie (swoboda czy posłuszeństwo): A. Adler, T. Gordon., S. Sławiński |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE KIERUNKI WYCHOWANIA V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA |
W cyklu 2022Zn:
1. Pedagogika jako dyscyplina naukowa |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: IV. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE KIERUNKI WYCHOWANIA V. PYTANIA O WSPÓŁCZESNE NURTY WYCHOWANIA |
W cyklu 2023Zn:
1. Pedagogika jako dyscyplina naukowa |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2024Zn:
Treści programowe: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/studentka zna i rozumie genezę pedagogiki jako nauki i jej powiązania z innymi dyscyplinami; podstawowe subdyscypliny pedagogiki; antropologiczne, kulturowe, aksjologiczne i socjologiczne podstawy wychowania; sposoby opisywania współczesności w świetle teorii kulturowych, antropologicznych, aksjologicznych i socjologicznych; fundamentalne dylematy współczesnej edukacji; funkcje edukacji w życiu społeczeństw i egzystencji jednostek; typy i rolę ideologii w życiu społecznym, a w szczególności rolę i znaczenie ideologii edukacyjnych; opis, charakterystykę, specyfikę, ulokowanie społeczne, blokady i możliwości rozwojowe różnych grup społecznych; elementy socjologii edukacji.
Zna i rozumie wybrane ujęcia teoretyczne procesów wychowania i kształcenia; ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę wychowania; zagadnienie wychowania jako spotkania w dialogu; zagadnienie wychowania do odpowiedzialnej wolności; typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami; główne środowiska wychowawcze i specyfikę wychowania w tych środowiskach; zagadnienie społeczeństwa wielokulturowego, podstawy dialogu międzykulturowego.
Umiejętności
Student /studentka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w sposób refleksyjny i krytyczny w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, poprawnie konstruować rozbudowane ustne i pisemne wypowiedzi dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Student /studentka jest gotowy/gotowa doceniać znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w Środowiskach społecznych.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 |
W cyklu 2021Z:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Hojnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Difin, Warszawa 2015 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 Lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997 |
W cyklu 2022Z:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2023Z:
Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997 UZUPEŁNIAJĄCA Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994 |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Egzamin realizowany za pośrednictwem aplikacji Teams. |
W cyklu 2020Zn:
LINK do zespołu w TEAMS: KOD do zespołu w TEAMS: METODY PRACY: Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy studenta: sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 (2 ECTS) Uwaga !!! Egzamin odbędzie się w aplikacji Forms 31.01.22 (poniedziałek) godzina 15.00. Informacje w Zespole aplikacji Teams |
W cyklu 2021Zn:
LINK do zespołu w TEAMS: KOD do zespołu w TEAMS: METODY PRACY: Wykład kursowy, ilustrowany prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi. NAKŁAD PRACY STUDENTA szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności tj. (z zachowaniem zasady, że średnio 25 - 30 godzinom pracy odpowiada 1 punkt ECTS) |
W cyklu 2022Z:
Wykład- wzbogacyony prezentacjami multimedialnymi oraz filmami ilustrującymi podejmowane kwestie sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 (2 ECTS) |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023Z:
Wykład- wzbogacyony prezentacjami multimedialnymi oraz filmami ilustrującymi podejmowane kwestie sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 (2 ECTS) |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: