Podstawy matematyki dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej PW-5F-PMW
TREŚCI PROGRAMOWE
Treści nauczania matematyki w klasach I-III i starszych klasach szkoły podstawowej: własności liczb naturalnych, całkowitych i wymiernych. Działania na liczbach naturalnych, całkowitych, ułamkach. Wyrażenia algebraiczne. Rozumowanie geometryczne i jego zapis, przeliczanie jednostek miary, zliczanie za pomocą reguł mnożenia i dodawania, zasada szufladkowa, definiowanie figur, badanie własności figur, proste konstrukcje geometryczne: prostopadłość i równoległość, figury przestrzenne, kodowanie położenia na płaszczyźnie i w przestrzeni, elementy statystyki opisowej, graficzne reprezentowanie danych, podstawowe konstrukcje geometryczne, algorytmy i konstrukcje rekurencyjne. Rozumowania matematyczne w obrębie matematyki szkolnej, w tym: wnioskowanie dedukcyjne, argumentowanie i zapisywanie rozumowań, wykonywanie eksperymentów numerycznych i geometrycznych, dostrzeganie regularności prowadzących do uogólnień, uzasadnianie uogólnień, formułowanie i weryfikacja hipotez, rozumowania dedukcyjne w geometrii (płaskiej i przestrzennej). Zastosowania matematyki w życiu codziennym oraz w innych dyscyplinach nauki.
W cyklu 2020L:
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2020Ln:
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2021L:
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę w domenie aps. Tematyka zajęć: |
W cyklu 2021Ln:
Celem przedmiotu jest powtórzenie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela, a także spojrzenie na edukację matematyczną i matematykę szkolną z wyższego stanowiska. Tematyka wykładów: 1. Działania w zbiorze liczb naturalnych, całkowitych i wymiernych. Różne sposoby (również nietypowe) wykonywania rachunków. Dodawanie, odejmowanie i mnożenie liczb naturalnych zapisanych w różnych systemach pozycyjnych. Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2023Z:
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę w domenie aps. Tematyka zajęć: |
W cyklu 2023Zn:
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę w domenie aps. Tematyka zajęć: |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę w domenie aps. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osobę prowadzącą zajęcia w zespole grupy założonym w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji "Prace" lub „Notesie zajęć” lub „Pliki” albo przekazywane na zajęciach ustnie przez osobę prowadzącą. Niezależnie od trybu zajęć kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się za pośrednictwem poczty w domenie aps. |
W cyklu 2024Zn:
Tematyka zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie treści nauczania matematyki w zakresie starszych klas szkoły podstawowej: własności liczb całkowitych i wymiernych, działania na ułamkach, wyrażenia algebraiczne, rozumowanie geometryczne i jego zapis, przeliczanie jednostek miary, zliczanie za pomocą reguł mnożenia i dodawania, zasadę szufladkową, definiowanie figur, badanie ich własności (kąty, wielokąty, koło), proste konstrukcje geometryczne–prostopadłość i równoległość na płaszczyźnie i w przestrzeni, figury przestrzenne, kodowanie położenia na płaszczyźnie i w przestrzeni, elementy statystyki opisowej, graficzne reprezentowanie danych, podstawowe konstrukcje geometryczne, algorytmy i konstrukcje rekurencyjne.
Zna i rozumie rozumowania matematyczne w zakresie matematyki szkolnej, w tym wnioskowanie dedukcyjne, argumentowanie i zapisywanie rozumowań, wykonywanie eksperymentów numerycznych i geometrycznych, dostrzeganie regularności prowadzących do uogólnień, uzasadnianie uogólnień, formułowanie i weryfikacja hipotez, rozumowanie dedukcyjne w geometrii płaskiej i przestrzennej.
Zna i rozumie zastosowania matematyki w życiu codziennym oraz w innych obszarach, w tym w technice, sztuce, ekonomii, przyrodzie.
Umiejętności
Student/-ka potrafi sprawnie posługiwać się podstawowymi obiektami matematycznymi.
Potrafi dostrzegać i wskazywać związki matematyki z codziennym życiem.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotowy/gotowa do pogłębiania swojego rozumienia znaczenia i piękna matematyki.
Literatura
W cyklu 2020L:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2021L:
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2021Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Czajkowska M., Bugajska-Jaszczołt B. (2016): Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli o poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach, Problemy wczesnej edukacji, Nr 2 (33) Rok 2016, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, s. 193-203. Tom 33 Nr 2 (2016): Ucząc się wśród dorosłych i rówieśników | Problemy Wczesnej Edukacji (ug.edu.pl) https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/issue/view/61 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67. |
W cyklu 2023Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Link do zespołu w aplikacji TEAMS: ćwiczenia: Metody kształcenia: wykład tradycyjny, wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, projekt, rozwiązywanie zadań, praca z tekstem, pokaz, prezentacja, gra dydaktyczna Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2020Ln:
Link do zespołu w aplikacji TEAMS: ćwiczenia: gr. ćwiczeniowa I ZM/PW - 2 Metody kształcenia: wykład tradycyjny, wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, projekt, rozwiązywanie zadań, praca z tekstem, pokaz, prezentacja, gra dydaktyczna |
W cyklu 2021L:
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za wszystkie aktywności łącznie. Do egzaminu mogą przystąpić tylko osoby, które uzyskały zaliczenie ćwiczeń. W ocenie końcowej z przedmiotu uwzględniona jest suma punktów uzyskanych z egzaminu (z wagą 2) oraz punktów uzyskanych podczas ćwiczeń (z wagą 1). Suma punktów uzyskanych z egzaminu oraz wykonania podczas ćwiczeń będzie przeliczona następująco: 0%-49% ocena niedostateczna Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: wykład tradycyjny, wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, projekt, rozwiązywanie zadań, praca z tekstem, pokaz, prezentacja, gra dydaktyczna Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody pracy: praca w grupie, praca indywidualna, pogadanka, praca z problemem. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za wszystkie punktowane aktywności łącznie. Do egzaminu mogą przystąpić tylko osoby, które uzyskały zaliczenie ćwiczeń. Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2023Zn:
Metody pracy: praca w grupie, praca indywidualna, pogadanka, praca z problemem. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za wszystkie punktowane aktywności łącznie. Do egzaminu mogą przystąpić tylko osoby, które uzyskały zaliczenie ćwiczeń. Nakład pracy Studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody pracy: |
W cyklu 2024Zn:
Metody pracy: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: